طرز تهیه شیرینی برنجی خانگی در ۲ طعم زعفرانی و ساده ویژه نوروز

دستور پخت شیرینی برنجی قنادی

 

طرز تهیه شیرینی برنجی

شیرینی برنجی یکی از شیرینی های بسیار محبوب و ساده است که می توانید در دو طعم زعفرانی و ساده در خانه برای عید نوروز تهیه کنید. برای تیه این شیرینی شما نیاز به آرد برنج مرغوب دارید که می توانید خودتان در منزل تهیه کنید یا از برنج معطر خوب استفاده کنید تا عطر و طعم شیرینی عالی شود. امروز در جدول یاب طرز تهیه شیرینی برنجی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم برای ۲ کیلو شیرینی برنجی

آرد برنج مرغوب و معطر۱ کیلوگرم
پودر قند۵۰۰ گرم
روغن جامد (صاف قنادی/کرمانشاهی) و کره۵۰۰ گرم
زرده تخم مرغ۴ عدد
پودر هل۳ تا ۴ ق چای خوری
تخم خرفهبه مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی برنجی

مرحله اول:مخلوط کردن مواد

به نسبت دلخواه از ترکیب روغن و کره استفاده کنید، من ۱۰۰ گرم کره دوغ گرفته و ۴۰۰ گرم روغن قنادی استفاده کردم. می توانید فقط از روغن جامد یا قنادی استفاده کنید یا مقداری روغن کرمانشاهی بریزید. پودر قند و روغن و کره به دمای محیط رسیده را با قاشق مخلوط کنید و برای ۵ تا ۷ دقیقه بزنید تا پوک و روشن شود.

مرحله دوم: افزودن زرده ها

زرده ها و پودر هل را اضافه کرده و ۲ تا ۳ دقیقه دیگر به زدن ادامه دهید. می توانید از اسانس هل استفاده کنید که رنگ شیرینی تیره نشود. در آخر آرد برنجی که ۳ بار از پارچه حریر رد کرده اید به مواد اضافه و با لیسک مخلوط کنید. در صورت نیاز خمیر به دست آمده را ۳ مرتبه از چرخ گوشت رد کنید تا کاملا نرم و لطیف شود.

مرحله سوم: استراحت خمیر

خمیر را داخل کیسه فریزر ریخته و برای چند ساعت یا بیشتر داخل محیط آشپزخانه استراحت دهید، و اگر عجله داشتید همان لحظه شروع به آماده سازی کنید. گلوله های حدودا ۱۰ تا ۱۵ (ترجیحا ۱۲) گرمی از خمیر برداشته و گرد کنید و با کاتر طرح بزنید و تخم خرفه بپاشید.

مرحله چهارم: پخت شیرینی برنجی

فر را با دمای ۱۸۰ برای ۱۵ دقیقه گرم کنید. دما را به ۱۶۰ کاهش دهید و شیرینی را برای حدود ۲۰ دقیقه بپزید. دقت کنید شیرینی نباید تغییر رنگ دهد و سعی کنید سینی فر را در بالاترین طبقه و دور از حرارت قرار دهید تا پخت یکنواخت و ملایم انجام شود و رنگ شیرینی سفید باقی بماند. بعد از پخت حداقل چند ساعت به شیرینی ها دست نزنید تا خودشان بگیرند سپس از سینی جدا کرده و در ظرف سرو بچینید.

فوت و فن های دستور پخت شیرینی برنجی

  1.  استفاده از سفیده تخم مرغ و گلاب در این رسپی باعث سفت شدن بافت شیرینی می شود پس مواد رسپی را تغییر ندهید.
  2.  برای داشتن شیرینی برنجی زعفرانی می توانید ۱ قاشق زعفران دم کرده غلیظ به مواد اضافه کنید، زعفران آبکی و بیش از حد زیاد باعث وا رفتن و سفت شدن شیرینی می شود.
  3. می توانید در توستر یا فر برقی نیز این شیرینی را تهیه کنید ولی دما را ۲۰ درجه کمتر تنظیم کنید.
‫۵/۵ (۱ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا