عارضه آرتروز زانو به چه دلایلی ایجاد می شود؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

مفصل زانو، از جمله مهم ترین و بزرگ ترین مفاصل بدن آدمی می باشد؛ مفصلی که وزن ما را تحمل می نماید و تمامی فعالیت‌ های مان را در راه رفتن و دویدن هدایت می‌ کند. پس بایستی در تمام مراحل زندگی خود، به مفاصل بدن به ویژه مفصل زانو توجه ویژه ای داشته باشیم.

 

عارضه آرتروز زانو به چه دلایلی ایجاد می شود؟

 

یکی از رایج ترین و شایع ترین نوع استئوآرتریت، آرتروز زانو می باشد. این مشکل به حدی رایج و شایع است که میلیون ها نفر در سراسر جهان به بیماری آرتروز زانو یا استئوآرتریت زانو مبتلا هستند! بد نیست بدانید آرتروز زانو، یکی از شایع‌ترین دلایل ناتوانی عضلانی اسکلتی به شمار می آید.

عارضه ی آرترو‌ز زانو‌، بیماری است که بر اثر افزایش سن در آدمی ایجاد می‌ شود؛ البته لازم به ذکر است برخی عوامل دیگر نیز در بروز این عارضه موثر هستند! عواملی چون سبک زندگی نامناسب همچون نشستن نادرست، خوابیدن نادرست و همچنین ایستادن نادرست. اضافه وزن در آدمی و همچنین چاقی و نیز دو زانو یا چهار زانو نشستن یکی از عواملی است که در ایجاد عارضه ی آرتروز زانو نقش مهم و قابل توجهی دارد؛ دقت داشته باشید به ازای هر یک کیلوگرم اضافه وزن در بدن آدمی، چهار کیلوگرم فشار مضاعف به ناحیه ی زانو وارد می‌ شود! همچنین بالا و پایین رفتن از بیش از ۱۰ پله نیز می‌ تواند در بروز عارضه ی آرتروز زانو موثر باشد.

 

به این مورد توجه داشته باشید که بروز عارضه ی آرتروز زانو یا استئوآرتریت زانو می تواند زندگی آدمی را تحت الشعاع خود قرار دهد؛ شکایت از احساس درد به هنگام پیاده روی و راه رفتن، محدودیت در پیاده روی روزانه، شکایت از احساس درد به هنگام بالا رفتن از پله‌ ها، احساس درد به هنگام نشستن و یا احساس درد به هنگام دراز کشیدن برای استراحت، ناتوانی زانو، قفل شدن زانوی تحت تاثیر قرار گرفته یا یک احساس پرش در مفصل و… لازم است این موضوع را اضافه کنیم که تورم در ناحیه ی زانو، به طور معمول با گرما و یا قرمزی همراه نیست!

برای پیشگیری از بروز عارضه ی آرتروز زانو در آدمی، بایستی از لبنیات و محصولات دریایی سالم و تازه به اندازه کافی و لازم استفاده نمایید. همچنین میزان ویتامین D موجود در بدن خود را افزایش دهید؛ که این کار، تنها با قدم زدن در هوای آزاد و در زیر تابش آفتاب ممکن است. شاید این سوال برای تان پیش آید که ویتامین D به چه دلیل برای آدمی مورد نیاز است؟

در پاسخ بایستی گفت کلسیم برای جذب در بدن، به این ویتامین نیاز قابل توجهی دارد.

 

عارضه آرتروز زانو به چه دلایلی ایجاد می شود؟

 

دقت داشته باشید پیاده روی در آب و یا پیاده روی با کفش مناسب بر روی زمین صاف و همچنین تقویت عضلات چهار سر در جلو و دو قلوی همسترینگ‌ ها در پشت زانو نیز از جمله عوامل مهم و اثرگذار در پیشگیری از بروز آسیب های زانو به شمار می آیند.

آرتروز زانو به تدریج و در طی یک بازه ی زمانی گاه چندین ساله توسعه و گسترش می یابد و تا زمانی که نشانه های آن آشکار نشود، تقریبا پنهان باقی خواهد ماند. عارضه ی آرتروز زانو یا استئوآرتریت زانو به طور معمول با درد مفصلی، سفتی مفصل و دامنه ی حرکتی محدود در آدمی همراه است.

 

برای درمان این عارضه ی اذیت کننده، پزشک متخصص به تجویز داروهای خوراکی می پردازد! برخی از این داروها عبارتند از ضد آرتروز استامینوفن یا تیلنون و همچنین داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی همچون داروی ایبوپروفن و داروی ناپروکسن. دقت داشته باشید NSAIDs برای مبارزه با التهاب‌ ها مؤثر می باشند. در صورت صلاحدید پزشک متخصص برای بهره گیری از داروهای تزریقی، تزریق داروی کورتیکو استروئید می‌ تواند با تورم مبارزه کند و درد را هر چه سریع‌ تر تسکین دهد. البته توجه داشته باشید ممکن است تا چند ماه اثر آن در بدن باقی بماند!

البته شما می توانید از کرم های ضد آرتروز نیز بهره گیرید! در داروخانه ها، اشکال مختلف و متفاوتی از پماد ضد آرتروز به فروش می‌ رسد؛ شما می‌ توانید مواد قوی‌ تر آن ها را تنها با یک نسخه از پزشک متخصص تهیه نمایید.

درباره جراحی های مرتباط با آرتروز زانو نیز بد نیست بدانید تعویض مفصل زانو که به آن آرتروپلاستی زانو نیز گفته می شود، نوعی جراحی است که با استفاده از آن، سطح مفصلی استخوان‌ های ران و ساق در مفصل زانو را با یک سطح مصنوعی جایگزین می‌ کنند! دقت داشته باشید مهم‌ ترین هدف تعویض مفصل زانو، از بین بردن دردی است که در زانو بر اثر ساییدگی و عارضه ی آرتروز، بیماری روماتیسم و یا تخریب سطح مفصلی ایجاد شده است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا