میزان ویتامین D در بدن چه ارتباطی با رشد مو دارد؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

ویتامین D از آن جمله ویتامین هایی می باشد که کمبود آن در بدن، می تواند مشکلات و عوارضی را در پی داشته باشد. ویتامین D ، یک ویتامین محلول در چربی و در واقع یک هورمون است که به شکل فعال آن، کلسیتریول نیز گفته می ‌شود.

 

ویتامین D چه ارتباطی با میزان رشد موها دارد؟

 

ویتامین D قابلیت ذخیره شدن در بدن را دارا می باشد و همچنین در انجام هر فرایندی در بدن نیز نقش دارد. این ویتامین به رشد و استحکام استخوان ها از طریق کنترل تعادل مواد کلسیم و فسفر کمک می کند. فراموش نکنید ویتامین D به بدن برای جذب ماده ی کلسیم، که برای شکل دادن استخوان ها و حفظ استحکام شان بسیار مفید است، کمک می ‌کند.

ویتامین D در بسیاری از خوراکی ‌ها از جمله ماهی ها، تخم مرغ، شیرهای فرآوری شده، کره مارگارین، جگر، غلات، سبزی ها و همچنین روغن کبد ماهی کاهد یافت می ‌شود. براساس جدیدترین تحقیقات یافته، هر چه سطح ویتامین D کمتر باشد، خطر مرگ بر اثر هر عاملی بیشتر می شود! در مجموع می توان گفت این ویتامین طول عمر را بیشتر می کند.

شاید این نکته را نیز می دانید که نور خورشید تولید روزانه ی ویتامین D را در بدن افزایش می ‌دهد. میزان مصرف ویتامین D در سنین مختلف و در دوران زندگی هر فرد متفاوت است. امروزه براساس توصیه پزشکان و کارشناسان تغذیه،  مصرف ویتامین D برابر با ۳۵ واحد برای هر ۵۰۰ گرم وزن بدن می باشد؛ بنابراین مقدار مصرف میانگین برای یک کودک ۱۸ کیلوگرمی، روزانه ۱۴۰۰ واحد و برای یک فرد بالغ ۷۷ کیلوگرمی، ۶۰۰۰ واحد ویتامینD است.

در حال حاضر میزان ویتامین D طبیعی موجود در غذاهای روزانه ی مصرفی، پایین است و حتی غذاهای تقویتی نیز ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین نمی کنند. براساس آخرین تحقیقات و پژوهش های انجام یافته، روزانه ده دقیقه قرار گرفتن در برابر نور خورشید می ‌تواند از کمبود ویتامین D در بدن جلوگیری نماید. توصیه می کنیم هر زمان که توانستید، بیرون بروید و خودتان را در معرض تابش های نور خورشید قرار دهید. دقت داشته باشید که استفاده از کرم های ضد آفتاب مانع از جذب ویتامین D توسط پوست خواهد شد، بنابراین زمانی که از کرم ضد آفتاب استفاده می کنیدف دریافت ویتامین D را از یاد ببرید!

 

ویتامین D چه ارتباطی با میزان رشد موها دارد؟

 

توجه داشته باشید هر چه رنگ پوست شما تیره ‌تر باشد، هر چه از استوا دورتر باشید و هر چه با فصل گرما فاصله داشته باشید احتمال دریافت ویتامین D کافی و موردنیاز بدن از نور خورشید هم کمتر خواهد بود!

ویتامین D می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری پوکی استخوان، بیماری دیابت، چاقی و همچنین افسردگی جلوگیری نماید و ریسک بروز بیماری هایی همچون بیماری های خود ایمنی، انواع بیماری های سرطان، آسم، بیماری های قلبی و عروقی، بیماری اوتیسم و آلزایمر را کاهش دهد. همچنین کمبود ویتامین محلول در چربی D ارتباط زیادی با نشانه ‌های وخیم‌ بیماری MS دارد؛ توجه داشته باشید ویتامین D به مقدار کافی می ‌تواند روند پیشرفت این بیماری را در بدن کندتر کند.

ویتامین D باعث می شود مادران در دوران بارداری خود، از سلامتی بیشتری برخوردار باشند؛ همچنین احتمال زایمان زودرس و نیاز به عمل جراحی سزارین را در آن ها کاهش می دهد و به آن ها کمک می کند تا فرزندان سالم تری داشته باشند.

 

بررسی رابطه ی ویتامین D در بدن و رشد مو

براساس آزمایشی جدید که توسط محققان دانشکده ترینیتی دوبلین ایرلند انجام شده است، مشخص شده است که ویتامین D به طورمداوم با رشد مو، در آن تجمع می یابد! یعنی می توان گفت هر چقدر میزان ویتامین D در خون بالا باشد، تجمع آن در مو نیز بیشتر خواهد بود. چنانچه این آزمایش تایید نهایی شود، می توان گفت آزمایش براساس نمونه مو، می تواند پزشک متخصص را از لحاظ اندازه گیری میزان ویتامین D موجود در بدن در طول زمان کمک کند.

علاوه بر این فواید ایده آل که در بالا بیان شد، فراموش نکنید در صورت مصرف ویتامینD با مقدار بالا، این ویتامین می تواند سبب بروز عوارضی از قبیل رسوب کلسیم در کلیه ها، ریه ها، قلب، گوش، بروز دردهای استخوانی اذیت کننده، از دست دادن اشتها و حالت تهوع، افزایش حجم ادرار، بروز مشکل یبوست، اختلالات کلیوی و در نهایت مسمومیت شود.

در انتها توصیه می کنیم هنگام استفاده از مکمل‌های حاوی ویتامین D ، به طور منظم آزمایش خون بدهید تا مطمئن باشید از میزان مطلوبی برخوردار می‌ شوید یا خیر!

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا