ویتامین بیوتین چه نقشی در بدن آدمی دارد؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

ویتامین B7 که در میان مردم با نام بیوتین شناخته می شود و همچنین یک ویتامین B کمپلکس است، یکی از ویتامین های مناسب و ایده آل برای حمایت از رشد مو، حمایت از سلامت پوست، حمایت از آرامش اعصاب، دستگاه گوارش و متابولیسم بدن می باشد.

 

ویتامین بیوتین چه نقشی در بدن آدمی دارد؟

 

بیوتین ویتامینی است که به مقدار کم در بسیاری از غذاها و خوراکی ها وجود دارد؛ برای نمونه بیوتین که یک ترکیب محلول در آب است، در مواد غذایی گوناگونی همچون هویج، جگر، موز، کره بادام زمینی و… به طور معمول در غلظت های کم یافت می شود. البته شما می توانید از مکمل های بیوتین نیز که در داروخانه ها و سوپرمارکت ها در دسترس است، استفاده نمایید. فراموش نکنید استفاده از محصولات طبیعی به میزان کافی می‌ تواند در برآورده کردن نیاز روزانه‌ مان به ویتامین بیوتین مفید باشد. به یاد داشته باشید مصرف این ویتامین در دوزهای زیاد، برای بدن خطرساز نیست! زیرا ویتامین بیوتین یک ترکیب محلول در آب است و به راحتی از طریق ادرار دفع می شود.

دقت داشته باشید ممکن است در شرایطی همچون بارداری، تغذیه با لوله در طولانی مدت، سوء تغذیه و همچنین کاهش وزن سریع با کمبود بیوتین مواجه شویم! البته این نکته نیز لازم به بیان است که مصرف سیگار و دخانیات نیز در کمبود بیوتین در بدن نقش دارد. دقت داشته باشید ویتامین B7 یا بیوتین در بدن فرد ذخیره نمی شود!

 

ویتامین بیوتین چه نقشی در بدن دارد؟

ویتامین بیوتین به تقویت مو و ناخن ها کمک شایانی می کند. بنابراین این ویتامین در ساخت بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی برای پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما با این وجود بیوتین نمی‌ تواند از طریق مو یا پوست جذب بدن فرد شود! توصیه شده است افراد با کمبود ویتامین بیوتین، ۳۰ تا ۱۰۰ میکروگرم از این ویتامین را به صورت روزانه مصرف نمایند؛ نوزادان نیز به مقدار دوز کمتر، چیزی در حدود ۱۰ تا ۳۰ میکروگرم در روز نیاز دارند. بیوتین می تواند سبب ترمیم ناخن های شکننده در خانم ها شود؛ بد نیست بدانید این عارضه بر بیش از ۲۰ درصد مردم سراسر نقاط جهان اثر گذار است!

همچنین در آخرین مطالعات انجام یافته، شواهدی وجود دارد که مصرف همزمان ویتامین بیوتین و ماده ی کروم به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک شایانی می‌ کند! به ویژه آن دسته از افراد دیابتی‌ که قند خون‌ شان با دارو به سختی کنترل می‌ شود. در تایید این نظریه ی می توان گفت مدیر مرکز درماتولوژی در نیویورک، دکتر دیوید بانک می گوید: “افراد مبتلا به بیماری دیابت نوع دو بایستی به دنبال مصرف مکمل های ویتامین بیوتین باشند. زیرا بیوتین در ترکیب با پیکولینات (نوعی مواد معدنی موجود در برخی از غداها) ممکن است به بهبود سطح قند خون کمک کند.” شاید این سوال برای تان پیش آید که بیماری دیابت نوع دو چگونه بیماری است؟ در پاسخ بایستی گفت دیابت نوع دو، یک بیماری متابولیک است. این بیماری به وسیله ی بالا بودن سطح قند خون و همچنین عمکرد ناقص انسولین در بدن مشخص می‌ شود.

 

ویتامین بیوتین چه نقشی در بدن آدمی دارد؟

 

چنانچه بدن شما دچار کمبود بیوتین شود، ممکن است با نشانه هایی چون کاهش اشتها، درماتیت، از بین رفتن رنگ موها، ریزش موها و همچنین بروز جوش های قرمز رنگ در اطراف چشم، بینی و دهان خود مواجه شوید. بد نیست بدانید آزمایش خاصی برای تشخیص کمبود بیوتین در بدن فرد وجود ندارد و این عارضه را اغلب از روی علایم به وجود آمده، شناسایی می‌ کنند.

البته لازم به بیان است که کمبود بیوتین در بدن، اتفاق نادری است و نیازی به نگرانی در رابطه با ابتلا به این عارضه وجود ندارد. دقت داشته باشید سطح ویتامین بیوتین در افراد ورزشکار، مادران باردار و شیرده، افراد مبتلا به بیماری صرع، سالمندان و افراد پیر و افرادی که قسمتی از دستگاه گوارش آن ها برداشته شده است و همچنین بهره گیری از یک رژیم غذایی شامل مصرف سفیده ی تخم مرغ خام برای طولانی مدت و… کاهش می یابد. براساس جدیدترین آزمایش های انجام یافته، ۵۰ درصد از مادران باردار و شیرده با مشکل کمبود ویتامین بیوتین مواجه هستند!

 

توجه داشته باشید کمبود ویتامین بیوتین در بدن فرد، در بلند مدت یا به صورت مکرر می تواند تاثیری منفی بر سیستم ایمنی بدن داشته باشد؛ کمبود این ویتامین می تواند خطر ابتلا به عفونت های قارچی و عفونت های باکتریایی را افزایش دهد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا