بهترین آزمایشگاه در شهرری

شهر ری یکی از قدیمی ترین شهرهای دنیا با قدمتی ۸۰۰۰ ساله، مرکز شهرستان ری یکی از پر جمعیت ترین شهرستان‌های استان تهران می باشد. این شهرستان در بخش جنوبی استان تهران واقع شده است و به خاطر تراکم جمعیتی زیاد نیاز به مراکز رفاهی و درمانی در آن به شدت احساس می شود.

مجتمع درمانگاهی خیریه ولی عصر در شهر ری یکی از مجهزترین مراکز درمانی این شهرستان میباشد که در سالهای اخیر در راستای خدمت رسانی به مردم شهر ری با حداکثر توان در حال فعالیت می باشد. این مجتمع درمانگاهی شامل بخش های تخصصی و فوق تخصصی، اتاق های عمل سرپایی، درمانگاه، داروخانه و آزمایشگاه‌های مجهز می باشد. در این مقاله به معرفی آزمایشگاه های این مجتمع می پردازیم.

همانطور که توانایی متخصصین در تشخیص بیماری ها بسیار بالا رفته است، توانایی آزمایشات تشخیص نشانه های بیماری ها و عدم تعادل بدن نیز پیشرفته شده است. آزمایشگاه ها از آزمایش های پزشکی و کیت های تست تشخیص برای تعیین وضعیت و تصمیم گیری برای برنامه های درمانی و همچنین نظارت بر پیش آگاهی بیماران، قبل از درمان، در طول مدت درمان و بعد از آن استفاده می نماید. اینها ابزار ارزشمندی در پزشکی مدرن هستند زیرا علاوه بر اینکه برای تشخیص بیماری، شواهدی تجربی ارائه می دهند برای اطمینان از اینکه شرایط مزمن، تحت کنترل باقی بمانند نیز به ما کمک می کنند.

عواملی که برای انتخاب آزمایشگاه باید در نظر گرفته شود.

بدون آزمایشگاه های تشخیص طبی، تعیین دقیق وضعیت سلامتی و همینطور سطح و مراحل پیشرفت بیماری ها غیر ممکن خواهد بود. این تکنیک ها و روش های تشخیصی مختلف است که امکان درمان صحیح و دقیق را برای متخصصان  فراهم می کند.

امکانات:

یک مجتمع آزمایشگاهی ایده آل باید به تمام ابزار و لوازم پزشکی مدرن مجهز باشد به طوری که هر آزمایشی که در آزمایشگاه انجام می گیرد، دقیق‌ترین و صحیح ترین نتیجه ممکن را بدست بدهد. وجود امکانات سطح بالا در آزمایشگاه نه تنها امنیت بیماران را فراهم می نماید بلکه نتیجه و کارایی دقیق تست ها را نیز تضمین می نماید. وجود تنوع در آزمایشات هم مهم است. زیرا اکثر متخصصان مانند: متخصص قلب و عروق، متخصص اعصاب و روان، متخصص مغز و اعصاب، اورولوژیست ها و غیره برای تشخیص صحیح بیماری به تست‌های مختلف آزمایشگاهی و انواع تصویربرداری  نیاز دارند.

اعتبار

برای انتخاب یک آزمایشگاه، توجه داشته باشید که حتما اعتبار و خوشنامی آزمایشگاه را در نظر بگیرید زیرا تنها با تحلیل و بررسی اعتبار و گواهینامه های آزمایشگاه می توانید بفهمید که آیا آزمایشگاه ارزش مراجعه را دارد یا نه‌. هر آزمایشگاه ایده آلی باید با تمام استانداردهای بهداشتی که سلامت و امنیت بیماران را تضمین میکند، مطابقت داشته باشد.

بهداشت

هنگام انتخاب یک آزمایشگاه تشخیص طبی توجه به وضعیت بهداشتی آزمایشگاه را در الویت خود قرار دهید. هنگامی که در مورد یک آزمایشگاه پاتولوژی صحبت می کنیم، باید در مورد وضعیت بهداشتی آن مراقبت ویژه‌ای صورت گرفته باشد.در غیر این صورت سلامتی و ایمنی مراجعه کنندگان و بیماران در آنجا به خطر می افتد و این وضعیت هنگامی که شما به آزمایشگاه پاتولوژی مراجعه مینمایید اصلا برای شما قابل قبول نیست.

دقت

تاکید بر حفظ دقت و صحت نتایج آزمایشات مهمترین عامل انتخاب یک آزمایشگاه میباشد. اگر یک آزمایشگاه تشخیص طبی نتواند نتایج دقیقی برای یک آزمایش ارائه دهد، به هدف اصلی خود نرسیده است و همین امر موجب میشود که درمان اشتباهی در مورد بیمار صورت بگیرد و عواقب وخیمی در پی خواهد داشت زیرا روش درمانی که پزشک شما برایتان اتخاذ میکند بر اساس گزارشات آزمایشگاهی خواهد بود. به همین علت آزمایشگاهی را که انتخاب میکنید، باید بتواند نتایج دقیق و بدون خطایی را به پزشک ارائه دهد.

تحویل به موقع

علاوه بر حفظ صحت کامل نتایج، آزمایشگاهی را که انتخاب می کنید باید در ارائه به موقع گزارشها و نتایج آزمایشات هم به موقع عمل کند. زیرا وقتیکه موضوع سلامت شما در میان است تاخیر در تحویل نتایج آزمایشات ، منجر به تاخیر ناخواسته در تشخیص بیماری عقب افتادن درمان مناسب میشود. بنابراین آزمایشگاهی که برای انجام همه آزمایشهای پزشکی خود انتخاب میکنید باید بتواند گزارشات آزمایشگاهی را به موقع و در سریع ترین زمان ممکن آماده کند.

چه آزمایش‌هایی در یک آزمایشگاه مجهز ارائه می شود؟

در زیر فهرستی از آزمایشات رایج پزشکی که در آزمایشگاهی مجهز انجام می شود را ملاحظه می نمایید لازم به ذکر است که این لیست شامل همه جزییات نمی باشد.

آزمایش خون

آزمایشاتی که روی خون انجام می شود برای ارزیابی سطح سلامت بیماران حیاتی است. زیرا نشانگرهای زیستی مفیدی را در خون میتوان یافت مانند : شمارش سلولی ، اطلاعات شیمیایی خون و شاخص های التهابی و ژنتیکی. از بیماران خون گرفته میشود، سپس در لوله های آزمایشگاهی کوچکی در محیط سرد ذخیره میشوند. جایی که سانتریفیوژها و سایر تجهیزات آزمایشگاهی اجزای مختلف خون را جدا کرده و آنالیز مینمایند.

آزمایش ادرار

گرفتن نمونه ادرار نسبت به سایر آزمایشات پزشکی کمتر تهاجمی است و هزینه زیادی ندارد. در ضمن اطلاعات با ارزشی را در زمان کوتاه بدست ما میرساند. آزمایشات آنالیز ادرار، ادرار افراد را تجزیه می نماید تا در موارد مصرف داروها، وجود خون، سطح پروتئین و موادمعدنی، بررسی وجود باکتریها، گلوگز وعوامل بیماریزا مورد ارزیابی قرار بگیرد .

آزمایش مدفوع

مانند آزمایش ادرار، آزمایش مدفوع نیز آسان و غیر تهاجمی میباشد .ولی در صورت بروز مشکلات گوارشی انجام می شود. آزمایش مدفوع در تعیین نوع مشکلات گوارشی مانند عفونت های باکتریایی و یا ویروسی و تشخیص بیماریهای گوارشی دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.

آزمایش مایعات بدن

آزمایش بزاق، مخاط، مایع منی و سایر مایعات بدن نیز در تشخیص پزشکی مفید هستند. اما بر اساس نوع مایعات بدن که مورد آزمایش قرار میگیرد ، نیازمند تجهیزات و روشهای متفاوت آزمایشگاهی میباشد. بعضی از این آزمایشات ،غیر تهاجمی هستند و فقط به یک نمونه ساده نیاز هست. اما در مورد سایر مایعات داخلی بدن مثل مایعات اطراف قلب ،مایع جنب و مایعات مغزی و نخاعی باید نمونه مایع را با وارد کردن سوزن بدست آورد.

آزمایشات تصویر برداری

آزمایشاتی است که تصاویری با جزییات کامل از اندام داخلی بدن ارائه میدهد. در آزمایشات تصویربرداری، از اشکال مختلف انرژی مانند : اشعه ایکس (یعنی تابش پر انرژی) ،سونوگرافی (امواج صوتی پر انرژی)، اماج رادیویی و مواد رادیو اکتیو استفاده می شود.

از تصویر برداری میتوان برای هدایت تیم های پزشکی در طی انجام عملیات درمانی مختلفی مانند:  قرار دادن فنر(استنت) در عروق و لوله های سوند برای دیدن داخل اعضاء، بیوپسی سوزنی ، و درمان تومورهای سرطانی که مستقیما” غده سرطانی را هدف قرار می دهد، استفاده می شود.

رایج ترین تست های تصویر برداری عبارتند از:

سی تی اسکن

این نوع تصویر برداری ترکیبی از اشعه ایکس و فناوری کامپیوتری می باشد که تصویری افقی ازبدن ایجاد میکند. سی تی اسکن تصاویری دقیق از هر قسمت از بدن از جمله استخوان ها، عضلات،چربی ها و اندامها را نشان میدهد. تست سی تی اسکن جزییات بیشتری را نسبت به تست معمولی اشعه ایکس بدست ما می دهد.

سونوگرافی

این آزمایش تصویربرداری از امواج صوتی با فرکانس بالا و یک کامپیوتر برای ایجاد تصاویری از رگهای خونی، بافتها و اندام ها استفاده می کند. از سونوگرافی برای مشاهده عملکرد اندام های داخلی استفاده می شود. همچنین می تواند جریان خون را در عروق بدن ارزیابی کند.

ام آر آی (MRI)

در این آزمایش از ترکیب یک آهن ربای بزرگ، امواج رادیویی و یک کامپیوتر استفاده شده است. و برای بدست آوردن تصاویر با جزییات دقیق از اندامها و ساختار داخلی بدن بکار میرود.

آزمایشات بافتی

نمونه‌های بافت های بدن که از نمونه برداری های داخلی وخارجی بدست آمده است، برای انجام آنالیز بافت به آزمایشگاه برده می شود. (تجزیه و تحلیل بافتهارا میتوان از طریق خون نیز انجام داد زیرا خون در داخل تمام بافتهای بدن در جریان است. البته این تست در بخش آزمایش خون قرار می گیرد.)

برای تشخیص ودرمان سرطان عموما آزمایش بیوپسی انجام می گیرد. یعنی پزشک بخشی از بافت غده سرطانی را برای تشخیص دادن نوع و ترکیب آنها برمی دارد. که این آزمایش برای تشخیص و درمان سرطان بسیار مفید است. آزمایش های بافتی معمولا تهاجمی ترین نوع. آزمایشات پزشکی هستند. این آزمایشات نیازمند تجهیزات تخصصی و جراحان کارآمدی برای برداشتن یافت مورد نظر می باشد.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا