اهمیت نقش دختران در فرهنگ عمومی جامعه

یک روز یادبود بین‌المللی اعلام‌شده از سوی سازمان ملل متحد است. این روز به عنوان روز دختران و روز جهانی دختر نامیده می‌شود. ۱۱ اکتبر ۲۰۱۲ (مصادف با ۱۹ مهر) نخستین روز دختران بود.
در سال ۱۳۸۵ رویدادی تاثیر گذار برای دختران کشورمان اتفاق افتاد. شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر اساس پیشنهاد فرهنگسرای دختران، روز مبارک تولد حضرت فاطمه معصومه(س) را به عنوان «روز ملی دختران» تصویب و اعلام کرد و بر همین اساس نیز طی جشنی در روز میلاد آن حضرت، اولین سالروز ملی دختران گرامی داشته شد و فرهنگسرای دختران به عنوان دبیر خانه دائمی روز ملی دختران انتخاب شد. این فرصتی است که شاید لازم بود خیلی پیش از اینها اتفاق می افتاد و اکنون که زمینه آن فراهم شده، بی توجهی به آن، با توجه به سرعت تحولات حوزه مسائل زنان و دختران، ممکن است زیان های فرهنگی اجتماعی بزرگی را به همراه داشته باشد. جدای از سهم مهم دختران در بافت جمعیتی جامعه، می توان به جایگاه و نقش دختران در فرهنگ عمومی کشورمان اشاره کرد که پیوسته سلامت و توانمندی فرهنگی و اجتماعی خود را به پرورش دختران آگاه و وابسته می داند.

دختر موجود عجیبی است؛ چشم هایش را که می بندی، دید دلش بیشتر می شود. دلش را که می شکنی، باران لطافت از چشم هایش سرازیر می شود. انگار درست شده تا روی عشق را کم کند. دختران با آرزوهای بزرگ در کودکی به عروسک‌های خود جان و روح می بخشند و در میان اشکال مختلف، زندگی را ترسیم  می کنند و در ذهن خود برای آینده، آرزوهای بزرگ می پرورانند. دختر، در این جامعه، امنیت می خواهد، آرامش و اعتماد می خواهد؛ امنیتی که گاها، جامعه از او سلب می کند، آرامشی که از او می ربایند و اعتمادی که نوعی از رفتارها در جامعه، آن را به یغما می برد.
با دختران مان مهربان تر باشیم. به مناسبت این روز، مسئولیت هایمان در قبال دختران این سرزمین را مروری دقیق تر کنیم.

 

 

 

بیشتر بخوانید :

تاریخ روز جهانی دختر در سال ۱۴۰۰ چه روزی است؟

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا