برای سود سهام عدالت باید در سجام ثبت نام کنیم؟ + نشانی سایت سجام

در این مطلب، توضیحاتی درباره سایت سجام خواهیم داشت! همچنین به این پرسش، پاسخ خواهیم داد که برای دریافت سود سهام عدالت بایستی در سجام ثبت نام کنیم؟ با ما همراه باشید. در ابتدا بد نیست بدانید سجام یا همان سامانه جامع اطلاعات مشتریان زیر نظر سازمان بورس ، احراز هویت یک باره و واحد برای فعالیت در بازار بورس و سرمایه می باشد!

سایت سجام

لازم به بیان است سامانه سجام از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و با هدف ارائه خدمات زیرساختی یک پارچه و فراگیر به فعالان بازار بورس و سرمایه به ویژه سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و ایجاد درگاه واحد خدمات دهی به تمامی ارکان بازار، نهادهای مالی، ناشران و مخصوصا سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی و در راستای اجرای قانون مبارزه با پول شویی (مصوب سال ۱۳۸۶ شمسی) و قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم (مصوب سال ۱۳۹۴ شمسی) راه اندازی شده است.

درباره مزایای ثبت نام در سامانه سجام می توان گفت افراد پس از ثبت نام در این سامان و احراز هویت، از ارائه اطلاعات مجدد و مکرر در بازار یورس و سرمایه بی نیاز می شوند و با یک بار ثبت نام به کلیه خدمات بازار سرمایه ایران دسترسی خواهند داشت!

همچنین افراد در مراجعات خود به نهادهای مالی اعم از کارگزاری، صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های تامین سرمایه و… دیگر نیاز به احراز هویت مجدد نخواهد بود. همچنین سود شرکت های بورسی که در آن سهامدار هستید، بدون نیاز به مراجعه به بانک و به صورت مستقیم به حساب بانکی که به سامانه سجام معرفی کرده اید، واریز خواهد شد. ثبت نام در سامانه سجام جایگزین ارائه تمامی مدارک و اطلاعات ضروری خواهد بود که اشخاص موظفند هنگام دریافت خدمات نسبت به ارائه آنها اقدام کنند.

با راه‌ اندازی این سامانه نه تنها شاهد تسهیل در گردآوری اطلاعات سهامداران هستیم، بلکه با تجمیع اطلاعات و سوابق معاملاتی، شفافیت بازار نیز با رشد قابل‌ توجهی همراه خواهد شد. علاوه بر این، سامانه سجام درگاه ورودی مردم برای خدمات سهام عدالت نیز است! از روز ۱۴ اردیهشت ماه سال ۱۳۹۹ شمسی، سهام عدالت در قالب صندوق های ETF (قابل معامله) قابل خرید و فروش می باشد! بدین صورت هر فرد از طریق سامانه سجام به سهام عدالت خود دسترسی دارد.

اما درباره نحوه دریافت سود سهام عدالت توجه داشته باشید پیش از راه اندازی سامانه سجام ، روش پرداخت سود به شکل های مختلفی صورت می گرفت!  شرکت ‌ها در مجمع عادی مقداری از سود هر سهم خود را در بین سهامداران تقسیم می ‌کنند. پس از آن شرکت ‌‌ها باید این سود را براساس اطلاعیه ‌هایی که در سامانه codal.ir  منتشر شده است و براساس برنامه شرکت و یکی از شیوه‌ های مرسوم بین سهامداران خود تقسیم کنند‌.

یکی از این روش ها این است که شماره حساب را از تمامی سرمایه ‌گذاران از طریق ایمیل و یا دورنگار دریافت و سود تقسیمی را به حساب آنها واریز کنند! روش دیگر این که به سرمایه گذاران، یک بانک را معرفی کنند تا در تاریخ معین شده با در دست داشتن کارت ملی و کد بورسی خود بتوانند سود تقسیمی را دریافت کنند. هزینه‌های اضافی که به شما وارد می‌ شود زیاد مهم نیست؛ بلکه مسئله ی مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که در سبد خود چندین سهم با هدف های متفاوت دارید.

برای این مسئله می توانیم از این مثال استفاده کنیم. اگر شما ۹ سهم در سبد خود داشته باشید، ممکن است روی سود تقسیمی دو سهم حساب کرده باشید. از طرف دیگر ممکن است به دلیل بی توجهی به تاریخ مجمع، برخی از افراد، سهام خود را به صورت نماد بسته شده به مجمع ارسال و سودی را تقسیم کنند. در این حالت ممکن است به دلیل زمان زیادی که بین تاریخ سرمایه ‌‌گذاری تا تاریخ پرداخت وجود دارد، شما سود تقسیمی (DPS) را فراموش کنید. این موضوع باعث تحمیل شدن هزینه ای به شما می‌ شود.

سایت سجام

سامانه سجام در اینجا می تواند به این افراد کمک کند!

موضوعی که به عنوان یکی از مزایای مهم سامانه سجام شناخته می شود. روش اجرایی سامانه سجام در این خصوص به این‌گونه است که زمانی که سهم شما به مجمع می‌ رود و سود تقسیمی از آن طلب دارید، در زمان مقرر ،وجوه مربوط به سود تقسیمی به حساب شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق بهادار واریز می‌ شود! به طور کلی شرکت موظف است وجوه را به حساب ‌های اعلامی از جانب شما واریز کند.

در نتیجه سامانه سجام می تواند زمینه راحتی را برای پرداخت سود تقسیمی انجام دهد و از بروز مشکلات نیز جلوگیری به عمل آورد. بسیاری از مواقع این مشکلات تنها به دلیل سهل انگاری و نبود سامانه ای جامعت و حرفه ای ایجاد می شد که خوشبختانه سجام توانسته آن را برطرف کند.

سجام | سامانه جامع اطلاعات مشتریان

 

نحوه احراز هویت غیر حضوری در سامانه سجام

در صورت آماده بودن زیر ساخت‌های فنی، تا یک هفته دیگر احراز هویت در سامانه سجام غیر حضوری خواهد بود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، ماهیار مجری طرح الکترونیکی کردن احراز هویت در ارتباط تلفنی با شبکه خبر با تشریح سازوکار احراز هویت در سامانه سجام بورس و نحوه گرفتن کد بورسی گفت: اگر زیر ساخت‌های فنی آماده شود تا یک هفته دیگر احراز هویت در سامانه سجام غیر حضوری انجام خواهد شد.

مجری طرح الکترونیکی کردن احراز هویت افزود: تاکنون برای جلوگیری از پولشویی مراجعه افراد به دفاتر پیشخوان دولت الزامی بوده است. وی درباره فرایند احراز هویت الکترونیک گفت: این فرایند بدین صورت است که وقتی فرد در سامانه سجام ثبت نام کرد و اطلاعات هویتی آن فرد از ثبت احوال کشور، اطلاعات بانکی از سامانه بانکی کشور، اطلاعات محل سکونت از اداره پست و شماره تلفن او از طریق سامانه شاهکار تطبیق داده شد برای احراز هویت می‌تواند از طریق این زیر ساخت‌ها به صورت الکترونیکی اقدام کند.

مجری طرح الکترونیکی کردن احراز هویت ادامه داد: وقتی فرد وارد این زیر ساخت می‌شود بر اساس رمز یکبار مصرفی که برای او صادر می‌شود وارد سیستم شده و در مرحله اول عکس او با تصویر برروی کارت ملی تطابق داده می‌شود. این تطابق مبتنی بر الگوریتم‌هایی پیچیده است و ممکن است خطاهایی نیز داشته باشد.

نکته دوم این است که کارت ملی فرد باید توسط خود فرد اسکن شده و تصویر آن با تصویر کارت ملی که نزد ثبت احوال است چک می ‌شود. در گام بعدی از کاربر خواسته می‌شود که از خود یک فیلم سلفی گرفته و متن تصادفی که ظاهر می‌شود را بخواند در این مرحله فرد از زوایای مختلف نحوه بیان او سنجیده می‌شود و این با الگویی که گفته شده مقایسه می‌شود که آیا این ویدئو به صورت زنده گرفته شده و آیا این جمله‌ها به طور صحیح گفته شده است یا خیر. در نهایت کاربر امضایی به صورت الکترونیکی انجام‌می‌دهد و آن‌را برای سجام می‌فرستد.

او با بیان اینکه ۴ هزار دفتر احراز هویت در کشور وجود دارد گفت: پس از احراز هویت کد بورسی هموطنان کمتر از یک ساعت یه شماره همراه آنان ارسال می‌شود.

اعلام نحوه دریافت سود سهام عدالت به روش مستقیم و غیر مستقیم

افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، سود سهام ‌شان به حساب ‌های معرفی شده توسط سرمایه گذاران و برای کسانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده ‌اند، به حساب شرکت‌ های سرمایه گذاری استان‌ها واریز می ‌شود.

در اطلاعیه مدیریت نظارت بر ناشران بازار سرمایه آمده است: افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند، سود سهام ‌شان به حساب های معرفی شده توسط سرمایه گذاران و برای کسانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند، به حساب شرکت‌های سرمایه گذاری استان‌ها واریز می شود و تا زمان تعیین تکلیف این وجوه، شرکت ‌های استانی حق دخل و تصرف در آن را نخواهند داشت.

۲ ۱ رای
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا