جزئیات عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی

در این مطلب از جدولیاب ، توضیحاتی درباره جزئیات عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا (سهامی عام) با نماد بوعلی و همچنین قیمت و میزان نقدینگی موردنیاز خواهیم داشت! با ما همراه باشید. عرضه اولیه سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی روز چهارشنبه ۱۹ آذر ماه سال ۱۳۹۹ شمسی در بورس تهران انجام می ‌شود.

در ماه ‌های اخیر، حمایت دولت از بورس بی ‌سابقه بوده است، به طوری که از طریق عرضه صندوق ‌های ETF با قیمت مناسب، تامین مالی از طریق این بازار، عرضه سهام شرکت های جدید و نیز آزادسازی سهام عدالت، حمایت همه‌جانبه ای از بازار سرمایه صورت گرفت.

در این میان، عرضه سهام شرکت های جدید (عرضه اولیه) همواره مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار داشته است، زیرا تاکنون بیش از ۹۰ درصد از عرضه اولیه ‌هایی که در بورس انجام شده، سودآور بوده‌اند به همین دلیل این اقدام همیشه در بورس برای فعالان بازار جذابیت داشته است.

بر این اساس، آگهی عرضه اولیه سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا به نماد بوعلی منتشر شد که مطابق آن روز چهارشنبه ۱۹ آذر ماه سال ۱۳۹۹ شمسی تعداد ۴۲۰ میلیون سهم معادل ۱۲ درصد از سهام این شرکت به عنوان پانصد و هفتاد و هشتمین شرکت در فهرست شرکت ‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش محصولات شیمیایی گروه و طبقه “تولید مواد شیمیایی پایه به جز کود در فهرست نرخ ‌های بازار دوم و به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.

در این عرضه اولیه به هر کد معاملاتی حداکثر ۲۰۰ سهم در دامنه قیمتی ۳۹ هزار و ۳۶۰ ریال تا ۴۱ هزار و ۴۳۰ ریال تعلق می‌ گیرد.

هنگامی که سهام شرکتی برای نخستین بار در بورس عرضه می‌شود، به روز اول عرضه سهام، عرضه اولیه گفته می ‌شود، در این روز درصد مشخصی از کل سهام شرکت برای نخستین بار از طریق بورس یا فرابورس توسط سرمایه‌ گذاران خریداری می‌ شود.

چندی پیش جواد عشقی‌ نژاد ، مدیرعامل شرکت سرمایه ‌گذاری مدبران اقتصاد (زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس)، با اعلام خبر عرضه اولیه سهام پتروشیمی بوعلی سینا ، از شرکت‌ های بزرگ پتروشیمی در پاییز امسال، سهم‌ های بنیادی و صادرات‌ محور را در نیمه دوم امسال، جذاب‌ تر دانست!

در مرحله اول ۱۲ درصد از سهام بوعلی برای عموم عرضه می‌ شود و ۳ درصد از این سهام هم به صندوق ‌های سرمایه ‌گذاری تعلق می ‌گیرد! الیته صورت شرایط مناسب بازار ، ۳ درصد دیگر هم ظرف دو ماه بعد از عرضه اولیه عرضه خواهد شد.

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا که که در زمینه تولید پارازایلین، بنزن، نفتا و گاز مایع فعالیت دارد، پس از افزایش ۴ برابری سودآوری در سال گذشته و ثبت رکورد افزایش ۲۳ درصدی در تولید و ۲۱۰ درصدی در فروش زمینی طی ۳ ماهه نخست سال ۱۳۹۹ شمسی با پذیرش در بازار سرمایه، به زودی بخشی از سهام خود را در بورس عرضه می کند.

اما درباره شرکت پتروشیمی بوعلی سینا بد نیست بدانید مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت ۳۶ هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان و در منطقه ویژه بندر امام خمینی (ره) قرار دارد. این مجتمع، سومین طرح آروماتیکی صنایع پتروشیمی ایران است که عملیات اجرایی آن در فروردین ماه ۱۳۸۰ شمسی آغاز شد و واحدهای تولیدی آن در سال ۱۳۸۳ شمسی راه اندازی گردید.

این شرکت در سال ۱۳۸۳ شمسی ، از مشارکت شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و بانک ملت تاسیس گردید و هم ‌اکنون خوراک میعانات گازی مورد نیاز خود را از طریق شرکت ملی مناطق نفت‌ خیز جنوب دریافت و محصولات تولیدی خود را به شرکت ‌های پتروشیمی بندرامام ، تندگویان ، امیرکبیر ، فارابی و پتروشیمی تبریز ارسال می ‌نماید، همچنین بخشی از محصولات خود را نیز به اروپا، آسیای جنوب شرقی و شمال آفریقا ارسال می ‌کند.

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۱۳۸۹ شمسی توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس خریداری شد. دفتر مرکزی و کارخانجات این شرکت در شهر ماهشهر، استان خوزستان مستقر می ‌باشد.

بد نیست بدانید این شرکت در پایان سال ۱۳۹۸ شمسی، بالغ بر ۱۲ درصد افزایش تولید نسبت به سال ۱۳۹۷ شمسی داشت. تولید محصول ریفورمیت ۳۵ درصد، بنزن ۲۶ درصد و گاز مایع ۱۷ درصد نسبت به سال ۹۷ افزایش داشت! بنزن تولیدی بوعلی سینا، حدود ۵۰ درصد نیاز بازار داخل را تامین می ‌کند که این محصول از مواد اولیه شوینده ‌ها است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا