شستشویی سگ های خانگی در منزل چگونه و چندبار یکبار انجام می گیرد؟

کسانی که از سگ ها در منزل خود نگهداری می کنند باید در حفظ نظافت آنها نیز کوشا باشند ، در این مطلب از بلاگ جدول یاب شستشویی سگ های خانگی در منزل چگونه و چندبار یکبار انجام می گیرد؟ را مورد بررسی قرار داده ایم ، با ما همراه باشید :

اینکه چند وقت یکبار لازم است سگ خود را بشوئید، به عوامل مختلفی از جمله نژاد، اندازه، نوع پوست و فعالیت‌های آن بستگی دارد. سگ‌هایی که اغلب بیرون از خانه هستند طبیعتا دفعات بیشتری به حمام احتیاج دارند، درحالیکه سگ‌هایی که بیشتر در داخل خانه نگهداری می‌شوند، تنها هر چندماه یکبار لازم هست حمام شوند. شستن سگ، می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد چرا که سگ ممکن است از آن بترسد، اما با کمی آگاهی و آمادگی، می‌توانید این فرایند را به یک تجربه‌ی خوب و دوست داشتنی برای خود و سگتان تبدیل نمایید.

شستشویی سگ های خانگی در منزل چگونه و چندبار یکبار انجام می گیرد؟

چگونه سگ را بشوییم؟

برای شستن سگ، مراحل زیر را دنبال کنید و سعی کنید تا به مرور به یک عادت تبدیل شود:
۱. در ابتدا مکان مناسبی را برای شستن سگ انتخاب کنید. اگر سگ کوچک باشد می‌توانید در سینک دستشویی یا حمام آن را بشوئید. اما سگ‌های بزگ‌تر به دوش یا وان حمام احتیاج دارند. اگر هوا مناسب است می‌توانید آن را در حیاط نیز حمام کنید. اگر سگ را داخل وان یا در حمام می‌شوئید، یک حوله زیر پای آن قرار دهید تا از لیز خوردنش جلوگیری شود. حتما سگ را در محیطی حصارکشی شده یا بسته شستشو دهید چراکه ممکن است فرار کند.

۲. پیش از استحمام، با استفاده از یک برس مو‌های سگ را کاملا برس بکشید. این مرحله به خصوص برای سگ‌هایی که مو‌های ضخیم دارند حائز اهمیت است. در صورتی که به مو‌های سگ مواد چسبنده مانند رنگ و … چسبیده است، آن قسمت را به «ژله پترولیوم» یا روغن نباتی آغشته کنید و اجازه دهید ۲۴ ساعت به همان حال بماند. استفاده از صابون ظرفشویی هم گزینه‌ی جایگزین مناسبی است.
شستشویی سگ های خانگی در منزل چگونه و چندبار یکبار انجام می گیرد؟

۳. ناخن‌های سگ را بگیرید. اگر ناخن‌های سگ بیش از حد بلند هستند، پیش از حمام آن‌ها را کوتاه کنید. این امر موجب می‌شود در طول شستشو، تیزی ناخن‌ها به شما آسیب نرساند. توجه داشته باشید که ناخن‌های سگ نباید بیش از اندازه کوتاه شوند. در صورتی که نمی‌دانید چگونه باید این کار را انجام دهید، به دامپزشک مراجعه کنید.

۴. لوازم شستشو از جمله شامپو، حوله، دو تکه پنبه، اسفنج، برس شستن سگ و … را پیش از شروع استحمام آماده کنید. در شامپو و لوازم مشابه را از قبل باز کنید که در حین شستن سگ مجبور به این کار نشوید. در صورت نیاز این کار را به کمک یک فرد دیگر انجام دهید. شستن سگ با شامپو بچه گزینه مناسب‌تری است.

۵. دو تکه پنبه را درون گوش سگ قرار دهید تا از ورود آب به داخل گوش‌ها جلوگیری شود. رسیدن آب به گوش سگ می‌تواند عفونت ایجاد کند و استفاده از پنبه می‌تواند از این عارضه پیشگیری به عمل آورد. توجه کنید که پنبه را با فشار و بیش از حد وارد گوش نکنید. فقط به قدری داخل شود که در حین حمام از گوش‌هایش بیرون نیافتد.

۶. قلاده‌ی سگ را جدا کنید تا بتوانید به خوبی دور گردن را شستشو دهید. اگر فکر می‌کنید در طول فرایند حمام، سگ باید بسته باشد، از یک قلاده‌ی پلاستیکی استفاده کنید. چرم در صورت خیس شدن منقبض شده و برای سگ خطرناک است.

۷. دمای آب را مناسب کنید. سگ‌ها نسبت به آب داغ بسیار حساس هستند. همچنین آب نباید بیش از حد سرد باشد، به خصوص برای سگ‌های کوچک. اگر سگ را داخل وان یا تشت حمام می‌کنید، تا زانوی سگ را از آب گرم پر کنید.

۸. بدن سگ را با آب خیس کنید. توصیه می‌شود از شستن صورت و سر سگ خودداری کنید؛ چرا که این کار می‌تواند منجر به نفوذ آب و شامپو به داخل گوش چشم‌های او شود.

۹. مقداری شامپو به بدن سگ بزنید. در صورتی که مو‌های سگ ضخیم و بلند است، قبل از شروع استحمام، مقداری شامپو را با کمی آب در یک فنجان ترکیب کنید و با استفاده از آن تمام بدن سگ را به صورت یکنواخت به شامپو آغشته کنید. سپس با دست روی مو‌ها و بدن سگ بکشید. برای این کار احتیاجی به اسفنج نیست و در واقع شستشو با دست بهتر است؛ چراکه حین شستشو می‌توانید هرگونه نشانه‌ی غیرمعمول از جمله برامدگی یا التهاب را نیز شناسایی کنید. توجه داشته باشید که اگر موی سگ بلند است، حرکت دستان خود را در جهت رویش مو‌ها تنظیم کنید.

۱۰. صورت سگ را تمیز کنید. اگر صورت سگ نیاز به تمیز کردن دارد، از یک دستمال مرطوب استفاده کنید و آن را تمیز کنید. از دستمال مرطوب برای تمیز کردن داخل گوش‌ها استفاده نکنید. این کار باعث بیش از حد‌تر شدن گوش می‌گردد.

۱۱. بدن سگ را آبکشی کنید تا کف روی پوست و لای مو‌ها کاملا پاک شود. بسیار مهم است که هیچ اثری از شامپو در بدن سگ باقی نماند. انجام این کار ممکن است کمی طول بکشد، بخصوص اگر موی سگ بلند و ضخیم باشد. عدم موفقیت در آبکشی درست سگ ممکن است تعادل pH پوست را برهم بزند و موجب تحریک پوست او شود. به خاطر داشته باشید که همچنان نباید روی سر و صورت سگ آب بریزید.

۱۲. سگ را خشک کنید. از یک حوله‌ی میکروفایبر جاذب استفاده کنید تا روند خشک کردن سریع‌تر شود، اگرچه حوله‌ی معمولی هم مناسب خواهد بود. حوله را روی پشت سگ بیاندازید و به آرامی و به صورت ضربه‌ای بدن او را خشک کنید. حوله را روی بدن سگ نکشید چراکه می‌تواند موجب گره خوردن موهایش شود. به خاطر داشته باشید که سگ‌ها به طور غریزی خود را تکان می‌دهند تا خشک شوند؛ بنابراین آمادگی آن را داشته باشید. اگر می‌خواهید برای خشک کردن سگ از سشوار استفاده کنید، درجه‌ی گرما را پایین نگه دارید. هرگز سشوار را روی صورت سگ نگیرید.

۱۳. مو‌های سگ را شانه کنید. اگر سگ مو‌هایی ضخیم و بلند دارد، بعد از حمام و زمانی که مو‌ها خیس هستند، آن‌ها را شانه کنید تا گره نخورند و وز نشوند.

۱۴. به سگ خود پاداش بدهید. برای آنکه سگ روند شستشو را مثبت در نظر بگیرد، در پایان هر بار استحمام به او پاداش بدهید. اگر سگ در طول شستشو مضطرب است، می‌توانید حتی در طول حمام کردن نیز به او پاداش بدهید.

۱۵. پس از شستن سگ، پنبه‌ها را از گوش‌هایش خارج کنید. همچنین لازم است داخل گوش‌ها را نیز تمیز نمایید. برای این کار می‌توانید از محلو‌ل‌های مخصوص این کار یا ترکیبی برابر از آب تصفیه شده و سرکه سیب و پنبه استفاده کنید. موقع شستن سگ با سرکه مراقب باشید هیچگونه مایع را به صورت مستقیم به داخل گوش سگ نریزید.

۱۶. چشم‌های سگ را تمیز کنید. بعضی از سگ‌ها به «اپی‌فورای» مبتلا هستند که در اثر آن اشک از بیش از حد از چشمان سگ سرازیر می‌شود و در نتیجه ممکن است در گوشه‌ی چشم تجمع کند. با استفاده از قطره‌ی «Colloidal silver» چشمان سگ را شستشو دهید. مقداری از این محلول را روی تکه‌ای پنبه بریزید و با آن گوشه‌های چشم سگ را تمیز کنید.

۱۷. در پایان این روند نیز دو مرتبه به سگ خود پاداش بدهید.

شستن سگ بعد از دستشویی

در بسیاری از مواقع ممکن است سگ بعد از دستشویی کردن دست و پا را روی مدفوع یا ادرار بگذارد. این اتفاق نه تنها برای سلامت سگ مضر است و موجب خارش و التهاب پوستی او می‌شود، بلکه بهداشت انسان را نیز ممکن است به خطر بیندازد. اما برای حل این مشکل چه می‌توان کرد؟ آیا باید هر بار که سگ دستشویی میکند آن را حمام کنیم؟ طبیعتا خیر. در صورتی که آلودگی جزئی باشد می‌توان بدون نیاز به شستشوی کامل سگ را تمیز کرد.

برای شستن سگ بعد از دستشویی، سگ را به گونه‌ای قرار دهید که به مقعد آن دسترسی داشته باشید. می‌توانید دست‌های سگ را روی یک صندلی قرار دهید تا اینکار راحت‌تر شود. توجه داشته باشید که هر زمان متوجه شدید قسمتی از بدن سگ به ادرار یا مدفوع آغشته شد، بلافاصله ناحیه را با استفاده از دستمال مرطوب تمیز کنید. در صورتی که روی بدن سگ مدفوع خشک شده مشاهده می‌کنید، آن را با کمی آب ولرم یا شامپوی خشک تمیز کنید. عموما توصیه می‌شود که مو‌های اطراف مقعد را کوتاه نگه‌دارید تا از بروز این مشکل پیشگیری شود. از دامپزشک بخواهید این کار را برای شما انجام دهد، هرگز خودتان این کار را انجام ندهید.

بیشتر بخوانید :
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا