آیا افزایش مصرف مکمل‌های کلسیم ، خطر شکستی استخوان در سالمندان را کاهش نمی‌دهد؟

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

براساس نتایج دو بررسی تازه، سالمندان با مصرف مکمل‌های کلسیم یا افزایش افراطی مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم در برنامه غذایی روزانه خود، نمی‌توانند خطر ایجاد شکستگی استخوان‌هایشان را کاهش دهند. این نتایج حاصل شده کاملا دستورالعمل های پزشکی جاافتاده را به چالش می کشد.

 مصرف مکمل‌های کلسیم

کلسیم موجود در محصولات لبنی، سبزیجات و آجیل‌ و مغزها برای حفظ سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها حیاتی هستند. یک فرد بزرگسال سلامت و سرحال، روزانه به ۷۰۰ گرم کلسیم نیاز دارد که اکثر ما از طریق رژیم غذایی خود این میزان کلسیم را دریافت می کنیم اما در انگلیس و برخی کشورهای دیگر گفته می‌شود سالمندانی که در معرض آسیب‌دیدگی و شکستگی استخوان قرار دارند باید روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم کلسیم به بدنشان برسد و غالبا برای آنها مکمل‌های کلسیم تجویز می‌شود تا کمبود میزان کلسیم دریافتی مورد نیاز بدنشان از این طریق‌ جبران شود.

این توصیه بر اساس توانایی کلسیم برای افزایش تراکم استخوان است. اما این دو مطالعه که توسط محققان دانشگاه اوکالند در نیوزیلند انجام شده و در ۳۰ سپتامبر سال گذشته منتشر شده است، نشان می‌دهند که این اثر، ناچیز است و ممکن است خطر مصرف بیش از حد کلسیم را نداشته باشد، و با عوارض جانبی ناخواسته مرتبط باشد.

محققان در اولین مقاله، با بررسی ۵۹ آزمایش قبلی، دریافتند افزایش مصرف کلسیم در رژیم غذایی و یا  مصرف مکمل‌ها تنها باعث افزایش تراکم مواد معدنی استخوان در حدود یک تا دو درصد می شود که بعید به نظر می رسد به لحاظ پزشکی از استخوان‌ها در برابر شکستگی محافظت کند.

 مصرف مکمل‌های کلسیم

در مقاله دوم ۷۲ مطالعه قبلی مورد بررسی قرار گرفت و باز هم محققان به این نتیجه رسیدند که هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد افزایش مصرف میزان کلسیم در رژیم غذایی مانع شکستگی شود. اما شواهد در مورد مکمل‌های کلسیم قوی‌تر بودند و نشان می‌داد که خطر شکستگی را تا ۱۱ درصد کاهش می‌دهد اما محققین معتقد بودند که اهمیت و تاثیر آن در این راستا، مهم‌تر از خطر احتمالی مصرف زیاد کلسیم نیست.

مصرف مکمل‌های کلسیم

تحقیقات پیشین ارتباط بین مصرف زیاد کلسیم و یبوست، معده درد و احتمال افزایش مشکلات جدی قلبی عروقی را نشان داده بودند.

پروفسور جولیت کامپستون، استاد بازنشسته پزشکی استخوان در دانشگاه کمبریج و یکی از متولیان انجمن ملی پوکی استخوان گفت: “ما از قبل می دانیم که مکمل های کلسیم تراکم استخوان را افزایش می دهند، اما  شکستگی را کاهش نمی دهند. با این حال، یک بررسی تازه  نشان داده که کلسیم و ویتامین D باعث کاهش شکستگی های مفصل ران و غیر مهره‌ای در زنان یائسه و مردان مسن می شود.»

 مصرف مکمل‌های کلسیم

اینکه گفته شود چه مقدار کلسیم برای مصرف روزانه توصیه می‌شود کار دشواری است و توصیه ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌گرم کلسیم به طور روزانه مورد تائید خیلی از پزشکان نیست. شاید برای یک فرد این مقدار کلسیم کافی باشد و برای دیگری کافی نباشد.

لازم است که مقدار کلسیم مورد نیاز بدنتان را از طریق یک رژیم غذایی متعادل و خوراکی‌های متنوع تامین کنید.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا