جشن آفریجگان در چه تاریخی از سال در ایران باستان برگزار می شد ؟

جشن آفریجگان یکی از جشن های فراموش شده از ایران باستان می باشد . در اینجا بیشتر با این جشن آشنا می شویم :

از جشن‌های کهن ایرانی است که گویا ریشه در رویدادی در زمان پیروز پادشاه ساسانی داشته است. ایوریحان بیرونی نوشته است که این جشن را در اصفهان «آفریجگان» گویند.

جشن آفریجگان در چه تاریخی از سال در ایران باستان برگزار می شد ؟بخش هایی از داستانی که بیرونی درباره این جشن آورده است بدین شرح است:

در اصفهان آفریجگان گویند و تفسیر و توضیح این لفظ ریختن آب است و سبب آن است که باران در زمان فیروز جد انوشیروان نبارید و مردم ایران به خشکسالى افتادند و فیروز بدین جهت چندین سال از مردم خراج نگرفت و درهاى خزینه خود را گشود و از مالهایى که به آتشکده‌ها تعلق داشت هرکس مى‌خواست بدو وام مى‌داد و آن اموال را تمامى به مردم ایران داد و مانند پدر از پسر خود از همه مردم و رعایا جستجو کرد و در همه این چند سال که قحط و غلا بود کسى از گرسنى نمرد سپس فیروز به آتشکده آذرخورا که در فارس است رفت و در آنجا نماز خواند و سجده کرد و از خدا خواست که این بلا را از اهل دنیا برطرف کند.

ده را که کامفیروز است ساخت یعنى فیروز در اینجا بود که بکام خود رسید و همه مردمان از سرورى که پیدا کردند از این آبها بروى هم مى‌پاشیدند و این رسم در ایران از آنوقت باقى و پایدار ماند و این عید را همه عید مى‌گیرند زیرا در این روز بود که براى ایشان باران آمد و در اصفهان نیز در این روز باران آمد .

انارام روز از بهمن ماه برابر با ۳۰ بهمن در گاهشماری ایرانی می باشد که جشن آبریزگان نام دیگری از جشن «آفریجگان» است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا