غذای سنتی کله جوش برای کدام استان است؟

جدول یاب ، محمد سیمری : استان قزوین به مرکزیت شهر قزوین، یکی از استان ها و شهرهای صنعتی کشور ایران به شمار می آید که در غرب تهران واقع شده است. بد نیست بدانید استان قزوین از دو ناحیه ی کوهستانی و دشتی تشکیل شده است. استان قزوین در سال ۱۳۷۵ شمسی از استان تهران جدا شد و به همراه شهر تاکستان از استان زنجان، تشکیل استان تازه‌ ای با مرکزیت شهر قزوین را داد.

جالب است بدانید قزوین از نظر دارا بودن تعداد اثر تاریخی، دارای رتبه ی نخست در ایران و رتیه ی سوم در جهان می باشد؛ این اتفاق دلیلی ندارد جز اینکه قزوین در زمان حکومت صفوی، پایتخت کشور ایران بوده است و به همین دلیل دارای اماکن و موزه‌ های تاریخی بسیاری می‌ باشد.

استان و شهر قزوین در حوزه ی آشپزی نیز زبانزد عام و خاص است! شیرینی‌ های سنتی و باقلواهای قزوین بسیار متنوع هستند و هر کدام طعم فوق العاده و منحصر بفردی را دارند. بد نیست بدانید قزوین یکی از شهرهای پیشکسوت در زمینه شیرینی‌ های سنتی از زمان های دور می باشد.

از غذاهای معروف و بسیار پرطرفدار قزوین، می توان کله جوش را نام برد. جالب است بدانید کله جوش یکی از غذاهای سنتی حتی در مناطق کویر نشین ایران نیز از حدود ۱۰۰ سال گذشته تاکنون مرسوم و رایج بوده است.

غذای کله جوش طبعی گرم دارد و سرشار از کلسیم و فسفر است! به همین سبب بیشتر در ماه های سرد سال مصرف می شود. دقت داشته باشید ارزش غذایی کله جوش به دلیل استفاده از کشک می باشد؛ و مهم ترین خاصیت آن، جلوگیری از پوکی استخوان است.

 

 

شاید بد نباشد که بدانید کشک از جمله آن دسته از مواد لبنی است که تنها در کشور ایران یافت می‌ شود! در واقع می ‌توان گفت کشک نیز مانند دوغ تهیه شده از ماست، محصولی کاملا ایرانی می باشد. دقت داشته باشید وجود ضرب‌ المثل‌ های فراوان و گوناگون درباره کشک در زبان فارسی، نشان دهنده ی قدمت تولید کشک و استفاده از این ماده غذایی مفید است. کشک به روش سنتی جوشاندن، تغلیظ و یا خشک کردن دوغی که پس از کره‌ گیری باقی می ‌ماند و یا حتی از ماست بدون چربی، تهیه می ‌شود.

کشک یک ماده غذایی معجزه آسا به شمار می آید؛ ماده ای که در بردارنده ی تمامی خواص شیر می باشد! کشک حاوی کلسیم، چربی، نمک، پروتئین و همچنین نیاسین یا همان ویتامین B3 است. دقت داشته باشید میزان انرژی تولید شده با ۱۰۰ گرم کشک، چیزی در حدود ۱۰۵ تا ۱۲۰کیلو کالری می باشد! به همین سبب کشک می تواند به عنوان یکی از تامین کننده های انرژی مورد نیاز بدن در رژیم غذایی روزانه گنجانده شود.

کله جوش از موادی چون کشک، گردو، نعناع خشک، پیاز، روغن، نمک و همچنین فلفل سیاه تهیه می شود.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا