تخم گل چیست؟

محمد سیمری ، اختصاصی جدول یاب : همه ی مردم، گل های زیبا را دوست دارند و آن ها را می بویند. به همین علت، برای اینان چندان آسان نیست که بپذیرند تنها وظیفه ی گل، تولید تخم گل است.

 

در داخل گلبرگ های هر گل، اندام های تولید مثل لازم برای تولید تخم گل وجود دارند. در نقطه ی مرکزی یا وسط گل، یک یا چند مادگی دیده می شود. اطراف مادگی ها را حلقه ای از پرچم ها فرا گرفته است.

مادگی، بخش یا اندام ماده ی گل است. انتهای مادگی، بزرگ است و تخمدان نامیده می شود. اگر تخمدان را برش دهید، به تخمک های گرد و سفید رنگی خواهید رسید. این تخمک ها در آینده به تخم گل تبدیل می شوند. ولی تخمک وقتی به تخم تبدیل می شود که بارور شود! یعنی محتویات دانه ی گرده با آن ترکیب شود.

دانه های گرده را اندام های نر گل یعنی پرچم ها تولید می کنند! هر پرچم، یک بساک حاوی دو کیسه ی کوچک دانه ی گرده در نوک ساقه ی خود دارد. برای آنکه تخم گل تشکیل شود، دانه های گرده بایستی به طریقی به تخمک های پنهان شده در درون تخمدان که در انتهای مادگی قرار دارند، برسد. تنها راه، نوک مادگی است که “کلاله” نامیده می شود.

دانه های گرده به روی کلاله می ریزد و در همانجا نیز تغذیه می کنند؛ و متورم و بزرگ می شوند و محتویات دانه، از آن خارج می شوند و تبدیل به یک لوله می شوند. این لوله رو به پایین به رشد خود ادامه می دهد، از دورن ساقه ی مادگی و دیواره ی تخمدان می گذرد و به یک تخمک می رسد. در آنجا، محتویات این لوله به درون تخمک می ریزد و آن را بارور می کند و بدین ترتیب تخم گل ساخته می شود. فقط گرده ی گیاه همنوع است که به صورت لوله در می آید و به تخمک ها می رسد.

 

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا