طرز تهیه برنجک خانگی پفکی و ساده کم روغن و نمکی به روش شمالی مرحله به مرحله

دستور تهیه برنجک پفکی

طرز تهیه برنجک

برنجک یکی از تنقلات سالم و خوشمزه است که به عنوان مکمل در کنار شاهدانه و همچنین همراه گندمک سرو می شود. برنجک معمولا در عید نوروز و شب چله و شب نشینی ها خورده می شود و بسیار مورد پسند است؛ همچنین در مراسم عروسی و جشن ها نیز درست می شود. برنجک باید خوب درست شود تا ماندگاری بالایی داشته باشد و ترد و خوشمزه شود. برنجک را می توانید به عنوان یک خوراکی مقوی و البته کمی پرکالری برای بچه ها به آسانی در منزل درست کنید. برنجک ترد و خوشمزه می تواند یک گزینه مناسب در کنار انواع کیک و دسر برای یک دورهمی باشد. امروز در جدول یاب طرز تهیه برنجک را به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه برنجک شمالی

  • برنج هندی ۲ لیوان
  • روغن به میزان لازم
  • نمک به میزان لازم

طرز تهیه برنجک نمکی با روغن کم در خانه

مرحله اول: خیس کردن برنج از چند ساعت قبل

برنج را چند بار بشویید و آب آن را خالی و برنج را به همراه مقداری آب به مدت ۱۲ ساعت خیس کنید. بعد از این مدت قابلمه مناسبی آماده کنید و مقداری آب داخل آن بریزید و قابلمه را روی حرارت قرار دهید، حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید. مقداری نمک اضافه کنید در حدی که برنج مزه دار شود و شور نباشد چون قرار نیست بعد از آبکش کردن برنج شسته شود.

مرحله دوم: آبکش کردن برنج

زمانی که آب به جوش آمد، آب برنج را خالی کنید و برنج خیس خورده را داخل آب جوش بریزید و اجازه دهید برنج چند دقیقه ای داخل آب جوش بماند و همراه آب بجوشد؛ به مرحله آبکشی که رسید برنج را آبکش کنید، نهایت یکی دو جوش بیشتر بخورد ولی نباید خیلی نرم و له شود. زمان آبکش کردن بسته به نوع برنج و جنس آن متفاوت می باشد.

مرحله سوم: پهن کردن برنج روی پارچه خشک و تمیز

پارچه تمیز و خشکی پهن کنید و برنج ها را روی پارچه بریزید و پخش کنید طوری که روی هم انباشته نشوند و گرنه به هم می چسبند. در صورت نیاز مقدار کمی نمک روی برنج ها بپاشید تا بی مزه و بی نمک نباشند. بسته به گرمای محیط برنج ها بعد از یکی دو روز خشک می شوند.

مرحله چهارم: سرخ کردن برنج و آماده شدن برنجک

داخل یک قابلمه کوچک روغن بریزید و اجازه دهید تا روغن داغ شود. داخل روغن صافی بگذارید و بعد یک مقدار برنج داخل صافی بریزید و صبر کنید تا چند ثانیه بعد برنج سریع پف کند. سپس برنجک های آماده را داخل آبکش بریزید تا روغن اضافی آن ها گرفته شود. بعد از این که برنجک ها کامل خنک شدند و از داغی افتادند داخل پلاستیک یا ظرف در بسته بریزید و در دمای محیط قرار دهید تا هوا نکشند و نرم نشوند.

طرز تهیه برنجک

نکات کلیدی برای تهیه برنجک خانگی پفکی مرحله به مرحله

  1. از برنج ایرانی هم می توانید استفاده کنید ولی تپل می شود و قد نمی کشد.
  2. برنج حتما باید خشک شده باشد وگرنه یا می سوزد یا پف نمی کند.
  3. روغن حتما باید زیاد و داغ باشد.
  4. برنج را نباید زیادی بجوشانید مثل برنج معمولی که می خواهید آبکش کنید در همان حد کافی است.
  5. بهتر است برنجک را همیشه به میزان نیاز درست کنید که تازه باشد و هوا نکشد و بو نگیرد.
  6. برنج را حتما روی پارچه پهن کنید و روی هم اصلا نریزید که به هم نچسبند.
‫۴.۵/۵ (۲ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا