طرز تهیه دلمه بادمجان و فلفل دلمه شکم پر خوشمزه و ساده + سس مخصوص دلمه بادمجان

دستور تهیه دلمه بادمجان مجلسی

طرز تهیه دلمه بادمجان ساده شکم پر

دلمه بادمجان یکی از خوشمزه ترین غذاهایی است که می توانید با بادمجان درست و در مهمانی ها سرو کنید. دلمه را می توانید با سبزیجات مختلف مانند بادمجان، گوجه فرنگی، کدو و فلفل دلمه ای و با روش های متفاوتی درست کنید. مواد اصلی تشکیل دهنده دلمه، گوشت چرخکرده به همراه لپه و برنج پخته شده می باشد. امروز در جدول یاب طرز تهیه دلمه بادمجان و فلفل شکم پر لذیذ و خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه دلمه بادمجان و فلفل

  • لپه پخته نصف پیمانه
  • پیاز بزرگ ۱ عدد
  • گوشت چرخکرده ۴۰۰ گرم
  • برنج نصف پیمانه
  • بادمجان ۴ عدد
  • فلفل دلمه ای ۲ عدد
  • سبزی دلمه (مرزه، شوید، پیازچه، تره، گشنیز) ۳۰۰ گرم پاک و خرد شده
  • زردچوبه و فلفل سیاه ۱ قاشق چای خوری
  • نمک ۱ قاشق غذا خوری
  • پودر سیر و پودر تخم گشنیز به میزان لازم
  • روغن به میزان لازم

مواد لازم برای تهیه سس

  • رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری
  • آب ۱ لیوان
  • نمک نصف قاشق چای خوری
  • روغن ۲ قاشق غذا خوری

طرز تهیه دلمه بادمجان شکم پر با گوشت چرخ کرده و لپه

مرحله اول: خیساندن و پختن لپه

ابتدا لپه را پاک کنید و از شب قبل به همراه آب داخل یک کاسه بریزید تا به خوبی خیس بخورد و نفخ آن گرفته شود. بعد از این مدت لپه خیسانده شده را آبکشی کنید و داخل یک قابلمه مناسب بریزید، ۲ لیوان آب و مقداری نمک را اضافه کنید سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید تا لپه کمی نرم شود.

مرحله دوم: نیم پز کردن برنج

برنج را پاک کنید و بشویید، یک قابلمه آب جوش را روی حرارت قرار دهید و برنج را داخل آب جوش به همراه کمی نمک بریزید و حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید تا برنج نرم شود. برنج را تست کنید، اگر اطراف دانه های برنج نرم و مغز آن سفت بود برنج را آبکشی کنید.

مرحله سوم: خالی و سرخ کردن بادمجان

بادمجان ها را با آب بشویید و خشک کنید. سر بادمجان را از قسمت بالا جدا کنید و داخل بادمجان را خالی کنید. بادمجان ها را به مدت ۱ ساعت داخل مخلوط آب و نمک قرار دهید تا تلخی بادمجان گرفته شود. بعد از این مدت بادمجان ها را از آب نمک خارج کنید و بعد از خشک کردن داخل روغن کمی بادمجان ها را سرخ کنید و کنار بگذارید. فلفل دلمه ای را هم بشویید و سر فلفل دلمه ای را جدا و مواد داخل آن را خارج کنید.

مرحله چهارم: تفت دادن پیاز

پیاز را پوست بگیرید و بعد از شستن روی تخته آشپزخانه قرار دهید و به صورت نگینی خرد کنید. ماهیتابه ای را روی حرارت قرار دهید مقداری روغن داخل تابه بریزید و پیاز را در روغن داغ تفت دهید تا پیاز سبک و طلایی شود.

مرحله پنجم: تفت دادن گوشت با لپه و برنج

پس از اینکه پیاز کمی طلایی شد، گوشت چرخکرده را به همراه کمی زردچوبه اضافه کنید و به خوبی تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد و سرخ شود. در این مرحله برنج را به همراه لپه پخته شده به مواد گوشتی اضافه کنید و مقداری نمک، زردچوبه، فلفل سیاه، پودر سیر و پودر تخم گشنیز را بریزید و مواد را به خوبی با هم مخلوط و تفت دهید.

مرحله ششم: اضافه کردن سبزی ترشی

سبزی ترشی را پاک کنید و با آب سرد تمیز و خوب بشویید و در آبکش بریزید و اجازه دهید تا آب سبزی کشیده شود، سبزی را با خردکن یا چاقو به صورت ریز خرد کنید. در ادامه سبزی ترشی را به گوشت چرخکرده اضافه کنید و تفت دهید. نیاز نیست سبزی دلمه را خیلی تفت دهید که رنگش تیره شود.

مرحله هفتم: تهیه سس گوجه

قابلمه ای را روی حرارت قرار دهید ۲ قاشق غذا خوری روغن را داخل آن بریزید و رب گوجه فرنگی را سرخ کنید. در ادامه کمی نمک و ۱ لیوان آب را بریزید و بعد از اینکه آب به جوش آمد حرارت را خاموش کنید.

مرحله هشتم: پخت دلمه

داخل بادمجان و فلفل دلمه ای را با مواد گوشت و برنج پر کنید و در یک قابلمه کنار هم بچینید. کلاهک های فلفل دلمه ای و بادمجان را روی آن ها قرار دهید و از سس گوجه فرنگی داخل قابلمه بریزید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا حدود ۱ الی ۲ ساعت روی حرارت باشد و پخته شود. پس از اینکه دلمه ها آماده شدند آن ها را در ظرف مورد نظر بچینید و سرو کنید.

طرز تهیه دلمه بادمجان و فلفل شکم پر

نکات کلیدی برای تهیه دلمه بادمجان و فلفل دلمه با گوشت چرخ کرده

  1. سرخ کردن بادمجان اختیاری است ولی اگر سرخ کنید دلمه بادمجان خوشمزه تر می شود.
  2. نیاز نیست سبزی دلمه خیلی تفت بخورد، چون به این صورت عطر بیشتری به دلمه می دهد.
  3. بهتر است از بادمجان دلمه ای استفاده کنید چون هم خالی کردن و هم پر کردن آن آسان است.
  4. از پوره گوجه فرنگی هم می توانید داخل دلمه استفاده کنید.
  5. اگر گیاه خوار هستید می توانید از سویا استفاده کنید که خوشمزه تر هم می شود.
‫۳.۸/۵ (۴ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا