چگونه از بروز احساس تشنگی در ماه رمضان جلوگیری کنیم؟

محمد سیمری ؛ اختصاصی جدول یاب

ماه رمضان، ماه مهمانی خدا دارای فیض و برکت پر اهمیت و خاصی است. ماه رمضان ماهی است سرشار از حس و حال معنوی که حسنات و فضیلت های فراوانی برای آدمی دارد؛ در این ماه خداوند نیکی ها را افزایش می دهد و گناهان آدمی را پاک مى‏ نماید. روزه داری سبب آرامش قلبی، تقویت اراده در آدمی، تقویت صبر و تحمل و همچنین آمادگی انسان برای دیگر عبادت ها می شود.

 

چگونه از بروز احساس تشنگی در ماه رمضان جلوگیری کنیم؟

 

پیامبر اسلام (ص) درباره اهمیت ماه رمضان می فرماید: ” ماه مبارک رمضان، ابتدایش رحمت و میانه‏ اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم است.” همچنین در حدیثی دیگر از پیامبر اسلام (ص) نقل شده است: ” در ماه مهمانی خدا، درهاى آسمان در شب اول ماه رمضان باز می گردد و تا شب آخر آن بسته نخواهد گردید.”

آمدن ماه رمضان همراه است با روزه داری مسلمانان؛ یکی از واجبات و ستون دین اسلام، روزه گرفتن است. توجه داشته باشید روزه داری علاوه بر تعالی روح آدمی، به لحاظ پزشکی برای جسم آدمی نیز فواید بسیار ارزشمندی و کارسازی دارد! جالب است بدانید پزشکان متخصص بر این باورند که روزه داری در ماه رمضان، سیستم بدن آدمی را بازسازی می کند. بدین صورت که سلول هایی که درون دستگاه گوارش آدمی هستند از ریزش بالایی برخوردار می باشند، چون به مدت یک ماه سیستم گوارشی بدن فعالیت کم تری خواهد داشت و در حال استراحت است و امکان تجدید این سلول ها وجود دارد.

همچنین روزه گرفتن در ماه رمضان سبب بهبود سیستم قلب می شود. روزه داری عارضه ی سکته قلبی را کاهش می دهد. به این صورت که، میزان هموسیستئین که دلیل اصلی بروز عارضه ی سکته قلبی است، در بدن آدمی کاهش می یابد! علاوه بر این، روزه داری برای مبتلایان به بیماری چربی خون بالا بسیار مفید است و میزان چربی‌ های نامطلوب موجود در خون آدمی را تنظیم می‌ کند و موجب افزایش میزان چربی‌ های مفید خون می‌ شود!

 

دقت داشته باشید روزه ای که خداوند متعال برای آدمیان واجب کرده است، نه تنها به لحاظ جسمی، بلکه به لحاظ روحی هم دارای فواید و برکات قابل توجهی است! همان گونه که جسم آدمی برای ادامه ی حیات خود به آب و غذا نیاز دارد، روح آدمی نیز نیازی اساسی به معنویات الهی دارد. لازم است بدانید برای رسیدن به این معنویات الهی و روحانی، بایستی دستورات خداوند متعال را انجام داد که روزه داری در ماه رمضان یکی از واجبات این دستور ها می باشد.

 

چگونه از بروز احساس تشنگی در ماه رمضان جلوگیری کنیم؟

 

در بین تمامی فوایدی که روزه داری برای بدن آدمی دارد، برخی افراد از احتمال بروز احساس تشنگی در طول روز و به سبب گرمی هوا، نگران هستند و به این دلیل در وعده ی سحری و به ویژه در بین غذا، آب زیادی مصرف می نمایند! بایستی به این نکته توجه داشته باشید که مصرف آب زیاد در وعده ی سحری، موجب رقیق شدن شیره ی معده و آنزیم‌های گوارشی می شود و روند هضم غذا را در بدن آدمی مختل می‌ نماید!

توصیه می کنیم از مصرف بی رویه ی آب به شدت پرهیز نمایید؛ همچنین بایستی به این نکته نیز توجه داشته باشید که مصرف مایعاتی مانند آب آشامیدنی، آب میوه، شیر کم چرب و همچنین دوغ بدون نمک در فاصله ی پس از افطار تا هنگام خوابیدن کمک می‌ کند تا تعادل آب و الکترولیت‌ های بدن آدمی در طول روز و به هنگام روزه داری، حفظ شود.

همچنین توصیه می کنیم در وعده ی افطار و سحری، از غذاهای کم چرب و مواد غذایی پرفیبر مانند میوه‌ ها و سبزیجات تازه استفاده نمایید؛ شاید این سوال برای تان پیش آید که این دسته از مواد غذایی چه تاثیری بر بدن دارند؟ بایستی بدانید مواد غذایی پرفیبر، مقدار آب زیادی را در خود جذب می‌ نمایند و بدن آدمی می‌ تواند این آب را به آهستگی جذب کند و به طبع آن، احساس تشنگی در فرد دیرتر عارض شود!

 

در انتها توصیه می کنیم روزه داران نبایستی در مصرف غذا پس از وعده ی افطار زیاده روی نمایند؛ بلکه بایستی برنامه غذایی صحیحی را برای ماه رمضان خود داشته باشند و براساس آن پیش روند.

به یاد داشته باشید روزه داری در ماه رمضان از هر جنبه و نظری، دارای فواید ارزشمند و والایی برای آدمیان می باشد و خداوند متعال این لطف را در حق همه ی بشریت عطا کرده است.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا