طرز تهیه کلم پلو ترکی با گوشت چرخ کردهو مرغ ساده و راحت برای ۴ نفر

دستور پخت کلم پلو آذری

طرز تهیه کلم پلو آذری

کلم پلو آذری یا کلم پلو ترکی یکی از پلو های بسیار خوشمزه و ساده است که با کلم پیج تهیه می شود و شما می توانید به دلخواه از گوشت یا مرغ برای تهیه این پلو استفاده کنید ما در آموزش های قبلی طرز تهیه کلم پلو شیرازی را به شما یاد دادیم ولی کلم پلو آذری بسیار راحت و ساده است. امروز در جدول یاب طرز تهیه کلم پلو ترکی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

کلم پیچ متوسط١ عدد ۴٠٠ گرمى
سیر٢ حبه
برنج٣ پیمانه
گوشت چرخکرده یا مرغ تکه شده٣٠٠ گرم
زعفران غلیظ دم کرده٣ ق غذا خوری
پیاز١ عدد نگینى ریز خرد شده
رب گوجه۱ ق غذا خوری
دارچین۱ ق چای خوری
سرکه یا آبلیموترش۱ ق چای خوری
روغنبه مقدار لازم

طرز تهیه کلم پلو ترکی

مرحله اول: تفت دادن

 

در اکثر پلو های قدیمی در کنار غذا، گوشت یا مرغ بریان با انواع طبخ موجود است. این گوشت‌ها را از قبل آماده می‌کردند و می‌گذاشتند تا بیات شود و بعد آن را به اشکال مختلف طبخ می‌کردند. یکی از روش‌ها آن است که گوشت یا مرغ را با پیاز در کره کمی تفت داده، سپس با مقداری زعفران ونمک مزه دار کنید.

مرحله دوم: آبکش کردن کردن برنج

برنج را با نمک خیس کنید. آب را جوش آورده و برنج را در آن بریزید و بجوشانید تا زمانی که برنج به حدی برسد که وقتی بین دو انگشت آن را فشرده کنید سه قسمت شود، بعد آبکش کنید.

مرحله سوم: تفت دادن کلم

کلم‌ پیچ را خرد کرده و داخل تابه ریخته و سیرها را ریز رنده می‌کنیم و اضافه می‌کنیم و ۴ قاشق کره یا روغن افزوده و همه را با هم سرخ کنید. گوشت چرخکرده تفت داده شده با پیاز را یا مرغ تکه شده و تفت داده شده را به کلم تفت داده شده اضافه کرده و رب و نمک و زعفران زده و ١ دقیقه تفت میدهیم و یک قاشق سرکه یا آبلیمو افزوده و بلافاصله از روى حرارت برمیدارید.

مرحله چهارم: تهیه کلم پلو آذری

یک قاشق روغن ته‌ قابلمه بریزید. ته‌ دیگ دلخواه که من از کنجد و سیب زمینی استفاده کنید،کف قابلمه چیده و یک تا دو کفگیر برنج ریخته، بعد مقداری از مواد کلم را بریزید، کمى دارچین بپاشید و زعفران بریزید و دوباره برنج و بعد مواد کلم را همین طور لایه لایه تا مواد و برنج تمام شود. زعفران را روی پلو پخش کرده، در قابلمه را گذاشته و حرارت را زیاد می‌کنیم تا بخار برنج بلند شود. بعد دم‌کنی می‌گذاریم و ۲۵ دقیقه صبر می‌کنیم تا پلو دم بکشد،و در ظرف دلخواه سرو کنید. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت کلم پلو آذری

  1. می توانید به صورت کته یا آبکش این پلو را تهیه کنید.
  2. افزودن سرکه یا آبلیمو باعث گرفتن بوی زهم کلم می شود.
  3. می توانید از هر ته دیگی که دوست دارید استفاده کنید.
‫۵/۵ (۱ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا