چرا خون ما قرمز رنگ است؟

جدول یاب ، محمد سیمری : خون آدمی یک مایع حیاتی و مهم در بدن است و بد نیست بدانید یکی از نشانه های اصلی حیات در آدمی، فشار خون است! خون شامل ترکیبی از پلاسما، گلبول های قرمز، گلبول های سفید و همچنین پلاکت ها می باشد و یکی از وظایف آن حفظ سیستم ایمنی بدن انسان است؛ هم چنین خون در طول رگ ها حرکت می کند و ضایعات را از سلول های بدن آدمی دفع می کند.

دقت داشته باشید پلاسما ۵۵ درصد از محتوای خون آدمی را تشکیل می دهد؛ ۴۵ درصد دیگر عمدتا شامل گلبول های قرمز خون و پلاکت ها هستند. علاوه بر این، ۹۰ درصد پلاسمای خون از آب تشکیل شده است؛ همچنین پلاسما دارای مواد مغذی مختلف و گوناگونی چون الکترولیت ها، گازها، پروتئین ها، قند و همچنین هورمون ها است. خون چیزی در حدود ۷ درصد از وزن بدن آدمی را تشکیل می دهد.

توجه داشته باشید پلاسما اغلب آبکی است که توسط ناحیه ی روده ها جذب می شود و ترکیبی از این ها، تمام بدن را توسط قلب و توسط رگ های خونی هدایت می کنند. پلاکت ها به لخته شدن خون آدمی کمک می کنند.

سلول های قرمز خون در مغز استخوان آدمی ایجاد می شوند و برای حدود ۱۲۰ روز در بدن آدمی گردش می کنند. دقت داشته باشید سلول های قرمز خون یا همان گلبول های قرمز، وظیفه ی مهم حمل اکسیژن به سراسر بدن آدمی را به عهده دارند. آن ها همچنین حاوی پروتئینی به نام هموگلوبین هستند؛ هموگلوبین حاوی آهن است. آهنی که با اکسیژن ترکیب می شود و به هموگلوبین و خون ما، رنگ قرمز می دهد!

بد نیست بدانید به طور شگفت انگیز بدن آدمی در هر ثانیه، چیزی در حدود ۲ میلیون سلول خونی تولید می کند!

شاید این سوال برای تان پیش آید که چرا خون آدمی، قرمز رنگ است؟

در پاسخ بایستی گفت شاید این چنین فکر کنید که سرخ بودن خونی که از بدن آدمی خارج می‌ شود، به واسطه ی وجود ماده ی آهن است؛ اما حقیقت چیز دیگری است!

سرخی خون آدمی به این دلیل است که ماده ی آهن در حلقه‌ ای از اتم های درون هموگلوبین که پروفیرین نامیده می‌ شوند،‌ اتصالی ایجاد می‌ کند و این ساختار رنگ سرخ را ایجاد می‌ نماید. دقت داشته باشید میزان سرخی هموگلوبین به میزان وجود اکسیژن در آن بستگی دارد! لازم به بیان این موضوع است که در حضور اکسیژن، شکل پروفیرین تغییر پیدا می کند و سلول‌ های سرخ خون، رنگی زنده‌ تر به خود می‌ گیرند.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا