افزایش سوخت و ساز و تقویت دستگاه ایمنی بدن با این میوه پاییزی

برخی از میوه ها هستند که وجودشان در متابولیسم و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن موثر می باشند ، معمولا اواع مرکبات این خاصیت ها را کم و بیش دارند ، اما در اینجا میوه ای را معرفی خواهیم کرد که این موارد در آن بیشتر می باشد . این میوه در ماه آبان در شمال ایران برداشت می شود .

فیجوا نوعی میوه استوایی است که شباهت زیادی به آناناس دارد. این میوه‌ها که از درختانی به اسم Acca sellowiana به وجود می‌آیند، به خانواده موردیان تعلق دارند. از دیگر نام‌های رایجی که این میوه دارد، می‌توان به مواردی مانند فوجیا و فیتالی اشاره کرد. این میوه در کشورهایی مانند آرژانتین، برزیل، اکوادور و بولیوی یافت می‌شود اما دانشمندان اعتقاد دارند که زیستگاه بومی آن جنگل‌های برزیل می‌باشد. در ایران نیز بعضی از کشاورزان در استان‌های گیلان و مازندران موفق به پرورش درختان فیجوا شده‌اند. در سال‌های اخیر تحقیقات و آزمایش‌های زیادی در مورد این میوه صورت گرفته که ما در این مقاله شما را با برخی از آنها آشنا می‌کنیم.

افزایش سوخت و ساز و تقویت دستگاه ایمنی بدن با این میوه پاییزی

خواص فیجوا

این میوه به دلیل طعم دلپذیری که دارد، طرفداران زیادی پیدا کرده است. یکی دیگر از دلایل محبوبت فیجوا خواص و فواید درمانی این میوه می‌باشد که ریشه در عناصر معدنی و ترکیبات ارگانیک موجود در آن دارد. این میوه گرمسیری حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین C (بیش از ۵۰ درصد نیاز روزانه شما در هر وعده) و همچنین طیف متنوع ویتامین‌های B، ویتامین E، K و A است. علاوه بر این، فیجوا یکی از منابع دریافت عناصری مانند مس، منگنز، منیزیم، پتاسیم، آهن و کلسیم محسوب می‌شود. دانشمندان برزیلی دریافته‌اند که این میوه دارای آنتی اکسیدان های قدرتمند و ۱۵ درصد از نیاز روزانه شما به فیبر می‌باشد.

درمان اسکوربوت

اسکوربوت یکی از بیماری‌هایی است که در کشورهای استوایی و گرمسیری به شدت رایج می‌باشد. افرادی که مبتلا به اسکوربوت شده‌اند، پوستشان در ساخت و سنتز کلاژن دچار مشکل می‌شود. این بیماری بیشتر خود را به صورت زخم‌هایی در اطراف دهان و لب‌ها نشان می‌دهد. برای سال‌ها علت این بیماری ناشناس بود تا اینکه دریانوردی به اسم ماژالان دریافت اسکوربوت به دلیل کمبود ویتامین C به وجود می‌آید. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، این میوه سرشار از این ویتامین می‌باشد و به همین دلیل مصرفش می‌تواند به درمان این بیماری کمک شایانی بکند.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

اگر شما هم از جمله کسانی هستید که خیلی زود در فصل زمستان به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا می‌شوید، پیشنهاد می‌دهیم از این میوه استفاده کنید. نه تنها در این میوه انواع آنتی اکسیدان وجود دارد که به شما در جلوگیری از بسیاری بیماری‌ها کمک می‌کند، بلکه حاوی مقادیر قابل توجه ای ویتامین C نیز می‌باشد. دانشمندان در طی تحقیقات خود اثبات کرده‌اند که این ویتامین‌ها نقش بسزایی در ساخت گلبول‌های سفید، مهم‌ترین و اولین خطوط دفاعی بدن، دارند. هر چه تعداد این گلبول‌ها بیشتر باشد، قدرت سیستم ایمنی بدن شما افزایش پیدا می‌کند.

تنظیم فشار خون

یکی دیگر از خواص مهم و بی نظیری که به این میوه نسبت می‌دهند، تنظیم فشار خون می‌باشد. از آنجایی که این بیماری هیچ نشانه‌ای ندارد و به همین دلیل تشخیص آن بسیار سخت است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از خوردنی‌های حاوی پتاسیم از این مشکل جلوگیری کنید. فشار خون بالا زمانی ایجاد می‌شود که رگ‌های خونی شما به دلیل انباشته شدن چربی، تنگ شده باشد و به همین دلیل قلب فشار بیشتری به خود وارد کند. پتاسیم این قابلیت را دارد که رگ‌های شما را گشاد کند. همین موضوع باعث می‌شود تا خوردن فیجوا به کاهش فشار خون بالا منجر شود.

 

بود حواس شناختی

دانشمندان بر این باور هستند که مصرف این میوه به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در آن می‌تواند به تقویت حافظه، تمرکز بهتر و کاهش خطر بیماری‌های عصبی مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل کمک کند. این آنتی اکسیدان ها قادر هستند قبل از این که رادیکال‌های آزاد موفق شوند در مسیرهای عصبی مغز، پلاک ایجاد کنند، آنها را از بین ببرند. در سال ۲۰۱۰، سازمان حمایت از بیماری‌های عصبی اعلام کرد، مصرف این میوه تا ۳۵ درصد خطر بیماری‌های مربوط به اختلال حافظه را کاهش می‌دهد.

افزایش سوخت و ساز در بدن

یکی از مهم‌ترین مواد برای بدن، خانواده ویتامین B هستند. این ویتامین‌ها به بهبود سنتز پروتئین‌ها و گلبول‌های قرمز، هدایت تولید هورمون، تحریک عملکرد سیستم عصبی، تولید انرژی درون سلول‌ها و افزایش سوخت و ساز کمک می‌کنند. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، در فیجوا سطح قابل قبولی از این ویتامین وجود دارد. افزایش سوخت ساز برای کسانی که قصد دارند وزن خود را کم کنند، مفید است چرا که این موضوع منجر به تسریع چربی سوزی می‌شود.

 

 

 

بیشتر بخوانید :
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا