کم خوابی و بی خوابی چه اثراتی بر سلامت بدن دارد؟

محمد سیمری، اختصاصی جدول یاب

خواب و خواب و خواب؛ یکی از مهم ترین و اساسی ترین نیازهای بدن هر انسان که در صورت عدم تامین به اندازه ی آن، دچار مشکلات جدی خواهیم شد. خواب یک موهبت خدادادی است که ممکن است به دلایل گوناگون و یا حتی نامشخص مختل شود. امروزه در جوامع پیشرفته ی شهری، بی خوابی یکی از مشکلاتی اصلی و اساسی است. در سال ۱۹۴۲ میلادی متوسط ساعت خواب ۸ ساعت بود؛ اما هم اکنون این میزان به ۶٫۸ ساعت در هر شب رسیده است! لازم است بدانید میزان متوسط خواب ایده آل برای هر فرد بالغ در طول ۲۴ ساعت شبانه روز بین ۷ تا ۹ ساعت است. براساس آخرین آمارهای رسمی منتشر شده بیش از ۵۰% مردم ایالات متحده آمریکا در دوره‌ هایی از زندگی، اختلالات خواب را تجربه می‌ کنند.

 

مضرات کم خوابی برای بدن

 

در دنیای امروز، حجم زیاد کارها و همچنین مشکلات عدیده ی اقتصادی، وجود تنش های مختلف در زندگی شخصی و شغلی و اجتماعی، وجود شبکه‌ های اجتماعی گوناگون و ابزارهای دیجیتال مختلف در زندگی روزانه ی ما، استفاده از گوشی‌ های موبایل و نرم‌ افزارهای آن ها که حتی در نیمه‌ های شب نیز در رختخواب، در دسترس ما هستند و… همه و همه می توانند خواب ما را تحت تاثیر خود قرار دهند.

حتی اختلالات خواب می توانند به سبب مشکلات ژنتیکی و یا حتی مشکلات جسمی، مانند استفاده از برخی داروهای خاص باشند؛ بسیاری از داروها همچون داروهای قلبی و عروقی و فشار خون، داروهای بیماری های تنفسی و یا حتی داروهای اعصاب و روان می توانند خواب فرد را دچار اختلال نمایند. توصیه می کنیم رژیم تغذیه ای روزانه ی خود را منظم تر دنبال کنید تا از بی خوابی رنج نبرید!

دانشمندان و محققان هنوز به صورت دقیق نمی دانند که چرا محرومیت از خواب کافی، باعث سردرد می شود! اما پزشکان متخصص بیش از یک قرن متوجه این موضوع شده اند؛ اتفاقی که همچنان دلیل آن مشخص نیست. سردردهای میگرنی می توانند ناشی از بی خوابی های شبانه باشند؛ برای نمونه ۳۶ تا ۵۸ درصد افراد مبتلا به آپنه خواب از خواب با سردردهای صبحگاهی بی دلیل و نامشخص بیدار می شوند.

 

مضرات کم خوابی برای بدن

 

حافظه ی کوتاه مدت، یکی از اجزای مهم یادگیری است. محرومیت از خواب کافی و صحیح باعث بروز اختلال در توانایی افراد بالغ در یادآوری اتفاقات که در روز قبل تجربه داشته اند، را نشان می دهد!

تحقیقات متعدد دانشمندان نشان می دهد کسانی که کمتر از حد مورد نیاز بدن شان می‌ خوابند، دچار عدم تعادل‌ های هورمونی خاصی در بدن خود خواهند شد که نتیجه ی آن، افزایش اشتها و همچنین علاقه به غذاهای کالری بالا می باشد! پس می توان نتیجه گرفت اختلالات خواب باعث افزایش خطر ابتلا به مشکل چاقی، بیماری فشار خون،بیماری دیابت نوع ۲ و همچنین دیگر ناهنجاری‌ های متابولیکی در افراد می‌ گردد.

محرومیت از خواب و عدم داشتن خواب کافی با دید تونلی، دوبینی و تاری دید همراه است! پس توجه داشته باشید هر چه بیشتر بیدار بمانید، اشتباهات بصری بیشتری را تجربه خواهید کرد و بیشتر احتمال دارد که احساسات کاملا توهمی را تجربه نمایید.

۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا