طرز تهیه لونگی مرغ با گردو و رب انار در قابلمه (بدون فر)

دستور پخت لونگی مرغ

 طرز تهیه لونگی

مرغ لونگی یکی از روش های بسیار خوشمزه برای تهیه یک غذای شیک و مجلسی است که برای شمال کشور می باشد و می توانید بدون فر در قابلمه تهیه کنید. در تهیه این این مرغ می توانید از سبزی های معطر شمالی استفاده کنید. حتما باید مرغ ریز و زیر ۱.۵ نیم استفاده کنید تا بهتر پخته شود. امروز در جدول یاب طرز تهیه مرغ لونگی را به شما آموزش خواهیم داد همراه ما باشید.

مواد لازم

مرغ۱ عدد وزن زیر یک و نیم کیلو
گردوی آسیاب شده۱ پیمانه سرخالی
پیاز۳ عدد درشت
آلوبه دلخواه
قیسیبه دلخواه
رب ازگیل یا رب آلوچه۱ ق غذا خوری
رب انار۱ ق غذا خوری
آبغوره۱ ق غ در صورت تمایل
زعفران غلیظ دمکرده۱ ق غذا خوری
روغنکمی
نمک و فلفل و زردچوبهبه میزان لازم

طرز تهیه مرغ لونگی

مرحله اول: آماده سازی مرغ

مرغ را که بهتره با پوست باشد،تمیز شسته و ۸ ساعت در آب و نمک قرار داده و در ظرف را بسته و در یخچال استراحت دهید و سپس از آب نمک خارج کرده و خشک کرده و با فلفل پاپریکا یا زردچوبه و تخم گشنیز مزه‌دار کرده و داخل روغن داغ قرار داده و هر دو طرف مرغ را سرخ کنید.

مرحله دوم: تهیه مواد میانی

پیازها را چرخ یا رنده کنید و تفت دهید تا آب پیاز کشیده شود و کمی روغن ریخته و تفت داده تا پیاز سبک شود و گردوی خرد شده را افزوده و تفت داده و رب ازگیل یا آلوچه و رب انار را افزوده و آلوی خیس خورده و قیسی خرد شده را افزوده و اگر طعم غذا را ترش دوست دارید،یک ق غ آبغوره افزوده و همزده و نیمی از این مواد را داخل شکم مرغ پر کرده و شکم مرغ را دوخته و یا با قرار دادن یک عدد سیب زمینی کوچک در انتهای شکم مرغ،آن را ببنیدید.

مرحله سوم: پخت مرغ

مرغ را داخل قابلمه قرار داده و ۲ لیوان آب به باقیمانده‌ی مواد افزوده و روی مرغ ریخته و کمی زعفران روی مرغ ریخته و در قابلمه را بسته و به مدت یکساعت با حرارت ملایم غذا را می‌پزیم ،تا زمانیکه سس جا بیفتد.

مرحله چهارم: تهیه مرغ لونگی

برنج را که آبکشی کرده‌ و یا به روش کته به مرحله‌ی دم رسانده ،کف قابلمه‌ را چرب کرده و کنجد پاشیده و یک عدد سیب‌ زمینی حلقه شده کف قابلمه چیده و من یک لا هم تهچین از ترکیب یکعدد تخم مرغ کوچک و ۲ ق غ ماست و یک ق زعفران دمکرده و‌ یک قاشق روغن مایع و نصف ق چ گلاب را با هم ترکیب کردم و دو کفگیر برنج افزودم و روی سیب‌زمینی‌ها ریخته و فشرده کنید و مابقی برنج سفید را روی لایه‌ی زعفرانی ریخته و کمی زعفران روی برنج و سپس دم بگذارید. نوش حان

فوت و فن های دستور پخت مرغ لونگی

  1. مرغ لونگی با سیب زمینی سرخ شده و گوجه سرو می‌شود.
  2. در بعضی شهرهای شمالی از ۲ ق چوچاق و خالواش در ترکیب مواد استفاده می‌کنند.
  3. می توانید مرغ را با کمک خلال دندان فیکس کنید.
‫۵/۵ (۱ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا