طرز تهیه ماهی شکم پر جنوبی مجلسی و خوشمزه در فر و توستر و ماهیتابه

دستور تهیه ماهی شکم پر مجلسی

طرز تهیه ماهی شکم پر
ماهی شکم پر از جمله غذاهای خوشمزه و دلچسبی است که با انواع ماهی و مواد مختلف، شکم ماهی را پر و در تابه یا فر طبخ می کنند. ماهی شکم پر بیشتر در شهرهای شمالی و جنوبی کشور درست می شود و استفاده از سبزی محلی طعم ماهی شکم پر را فوق العاده خوشمزه می کند. ماهی شکم پر را با ماهی سالم که شکم آن خالی شده است و یا ماهی که کاملا باز شده و مواد میانی روی آن قرار می گیرد و پخته می شود هم می توان درست کرد. امروز در جدول یاب طرز تهیه ماهی شکم پر در فر مجلسی با تمر هندی را به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.
مواد لازم برای تهیه ماهی شکم پر جنوبی
  • ماهی ۲ عدد
  • پیاز اسلایسی ۳ عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه برای مزه دار کردن به میزان لازم
  • لیموی تازه ۵ عدد
  • روغن زیتون ۶ قاشق غذا خوری

مواد لازم برای ترکیب شکم ماهی

  • پیاز ۱ عدد
  • سبزی ماهی (گشنیز و شنبلیله) ۳۰۰ گرم
  • سیر له شده ۷ الی ۸ حبه
  • فلفل قرمز ۱ قاشق چای خوری
  • تمر هندی نصف ۱ بسته
  • نمک ۱ قاشق مربا خوری
  • زردچوبه ۱ قاشق چای خوری
  • رب انار به دلخواه ۱ قاشق غذا خوری
  • رب گوجه به دلخواه ۱ قاشق مربا خوری

طرز تهیه ماهی شکم پر مجلسی و خوشمزه در توستر و فر

مرحله اول: چیدن پیاز کف ظرف

پیازها را پوست بگیرید و بعد از شستن به صورت اسلایسی خرد کنید، کف سینی فر یا ظرفی که می خواهید داخل فر قرار دهید پیازها را بچینید تا زمانی که ماهی را در سینی یا ظرف قرار می دهید به کف ظرف نچسبد.

مرحله دوم: مزه دار کردن ماهی

شکم ماهی را برش بزنید و تمیز کنید و با آب به خوبی بشویید، سپس در آبکش قرار دهید تا آب ماهی به خوبی کشیده شود. روی ماهی برش هایی ایجاد کنید تا تمام طعم دهنده هایی که استفاده می کنید کاملا به خورد ماهی برود و خوشمزه تر شود. در ابتدا مقداری نمک روی دو طرف ماهی ها بپاشید و با دست نمک را به همه جای ماهی بمالید. بعد مقداری زردچوبه و فلفل قرمز را به همراه آب لیموی تازه روی ماهی ها بریزید و حسابی داخل شکم و سطح ماهی را ماساژ دهید و مزه دار کنید. در نهایت هم مقداری روغن زیتون اضافه و همه جای ماهی پخش کنید و ماهی را بعد از مزه دار کردن کنار بگذارید.

مرحله سوم: آماده سازی مواد شکم ماهی

۱ عدد پیاز را پوست بگیرید و با آب سرد به خوبی بشویید، رنده را داخل یک ظرف قرار دهید و پیاز را با رنده ریز رنده کنید. حبه های سیر را پوست بگیرید و با هر وسیله ای که در دسترس دارید کاملا له کنید. نصف بسته تمر هندی را با نصف لیوان آب جوش خوب هم بزنید تا تمرهندی باز شود و به مدت نیم ساعت اجازه دهید خیس بخورد. سبزی ماهی را تمیز پاک کنید و در مخلوط آب و کمی نمک قرار دهید و بعد از چند دقیقه بشویید و آبکش کنید و اجازه دهید کاملا خشک شود بعد سبزی را به صورت ریز و ساطوری خرد کنید.

مرحله چهارم: ترکیب مواد شکم ماهی با هم

ظرف مناسبی آماده کنید، تمرهندی خیس خورده را از صافی عبور و روی حرارت قرار دهید تا آب آن کشیده و مثل رب سفت شود. سپس تمر هندی را داخل ظرف بریزید، آب پیاز را بگیرید و به همراه سیر رنده شده به تمر هندی اضافه و مخلوط کنید. سبزی خرد شده را به همراه ۱ قاشق فلفل قرمز، زردچوبه و ۱ قاشق مربا خوری نمک به مواد اضافه و در صورت تمایل رب انار و گوجه را هم روی مواد بریزید و با هم حسابی مخلوط کنید.

مرحله پنجم: پر کردن شکم ماهی

داخل شکم ماهی را با مواد ترکیب شده کاملا پر و چند حبه سیر را بعد از پوست گرفتن به صورت اسلایسی خرد کنید و داخل شکم ماهی ها روی مواد اضافه کنید.

مرحله ششم: پخت ماهی در فر

ماهی های شکم پر را داخل ظرف و روی پیازهای حلقه ای قرار دهید، با فویل کامل بپوشانید و در فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید تا ماهی کاملا مغز پخت شود. ماهی شکم پر را بعد از پخت داخل ظرف سرو قرار دهید و اضافه مواد میانی را داخل ظرف سرو کنار ماهی بریزید و با برنج ایرانی یا سبزی پلو خوشمزه نوش جان کنید. با این روش پخت، ماهی سالم تر است و طعم آن عالی می شود. در ضمن روغن کمتری هم مصرف می کند. برای پخت در توستر باید دما ۱۶۰ تنظیم کنید و برای پخت در تابه دو طرفه استفاده می کنید.

طرز تهیه ماهی شکم پر

نکات کلیدی برای تهیه ماهی شکم پر با تمر هندی

  1. اگر فرصت دارید قبل از پر کردن شکم ماهی، آن را به مدت ۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید.
  2. روغن زیتون قابل حذف می باشد ولی باعث لذیذتر شدن ماهی می شود.
  3. به هیچ عنوان کف سینی فر یا ظرف آب نریزید چون در مراحل پخت ماهی آب می اندازد.
  4. بسته به ذائقه خود می توانید زمان پخت را کمتر یا بیشتر کنید.
  5. اگر ماهی را خشک دوست دارید مدت زمان بیشتر و اگر نرم دوست دارید مدت کمتری داخل فر نگه دارید.
‫۵/۵ (۱ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

ایمیل برای اطلاع رسانی
بهم خبر بده
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام کامنتها
دکمه بازگشت به بالا